lördag 14 december 2013

JAG SÄGER NEJ...

... och jag är stolt över det! Har funderat mycket på varför jag och Vinna inte fick det att fungera på lydnadsplan - och även i jakten för den delen - innan vi bestämde oss för att ta paus. Med facit i hand och mycket funderande så är mitt svar ganska enkelt, jag var alldeels för otydlig!

Efter att ha läst/sett alldeles för mycket på FB och andra ställen var jag helt insnöad på att allt måste vara positivt, hunden ska tänka själv, Shejpas in och bara förstärkas med positiv belöning. Jag säger inte att det inte fungerar på många hundar MEN det fungerar inte på min hund. Ju mer jag funderar på det desto mer så vill jag ändå ifrågasätta det med viss åtanke att jag blir lynchad. Men jag ser det så här :

Tanken med att enbart använda positiv förstärkning är ju att hunden ska bygga självförtroende våga testa och tro på sig själv. Det kan ju säkert fungera så länge hunden förstår vad det är det handlar om. MEN en hund som inte förstår tror jag istället man bygger upp en osäkerhet hos som i sin tur skapar nästan samma tendenser som en hund som du trycker ganska hårt även om du bara kör med positiv förstärkning. Man måste ju faktiskt titta till individen och vad som passar den.

Jag har tänkt på ett exempel som är rätt talande enligt mitt tycke... Säg att du bjuder hem några av dina allra bästa vänner, ni ska spela ett spel. Du lägger fram spelbordet, pengar, massa kort, pjäser och tärningar MEN de får inga regler. Det måste de klura ut själva och om de löser en uppgift först då får de plocka godiset ur godis skålen. För mig som person som gillar struktur hade detta blivit en hopplös kväll. Jag hade garanterat tyckt det varit kul till en början med men sedan hade jag nog mest blivit frustrerad när vi inte kommer framåt i spelet.

Precis samma sak anser jag att det är med hundträning och då har jag verkligen tänkt om nu. Att säga NEJ till sin hund är inte samma sak som att vara elak utan snarar tvärt om, du är väldigt rak och ärlig mot din hund vilket jag tror skapar bra förutsättningar i din träning. Jag kommer numera att var väldigt tydlig med mina hundar vad jag vill, JAG KOMMER SÄGA NEJ, och jag kommer inte skämmas för det. Jag tror på regler, struktur och mycket kärlek. Det tror jag är det vinnande konceptet för att komma någonstans, vi får väl se om jag har rätt...

1 kommentar:

Sandra, Thyra, Lhine o Rhiva sa...

Är man duktig på det är shejping säkert jättebra, och i vissa delar moment kan man ju shejpa även om man inte är duktig på det.

Jag kör på känsla. Visar, säger nej, klickar när det blir rätt, använder hjälper o.s.v.