måndag 24 november 2014

VI HAR TRÄNAT!!!

Tro det eller ej men idag har vi faktiskt tränat Lydnad på riktigt. Vi åkte tillsammans med några klubbkompisar till ett ridhus i Oskarström för en timmes träning. Jag hade med mig båda tjejerna och när det gäller Knalla så ville jag mest se hur hon hanterade att vara bland andra hundar och i en ny miljö. Lilla Loppan skötte sig fantastiskt bra och satt stadigt kvar, kom på inkallning och var allmänt härlig, lite minus får hon dock på att intresset för "kvällsmaten" i underlaget var något stor :-/

När det gällde Vinna så hade jag redan bestämt mig att för en gångs skull på allvar nu ta tag i de momenten som vi har lite svårt för. Så det som tränades var

FRITT FÖLJ - med fokus om att gå länge och med alla tassarna på marken. Här skötte sig Vinna jättefint och gick nog i dryga 5 minuter med mycket störning. Finns att önska mer på positionen men annars var det kanon.

APPORTERING - där vi backade tillbaka och jag ska försöka ändra hennes tänk om att komma in i fotposition då det är där jag kan få omtag/ tugg. Fungerade hyfsat inte helt nöjd och jag är övertygad om att det håller inte när du lägger på "jakten".

FJÄRREN - där hon fick lite stöttning av en ridpiska som linje/bräda men gör hyfsade skiften på fullt avstånd men någon liten förflyttning blev det. Här måste vi verkligen nöta, nöta och nöta.

INKALLNING MED STÅ - blev vårt sista moment och här hade jag toppen hjälp av finaste Jonna som placerade belönings kasten perfekt. Är helt övertygad om att detta är rätt sätt för Vinna och ska fortsätta som jag gjort. Hon blir lite skuttig och tänker mycket belöning MEN hon stannad :-D

Nu ska vi verkligen försöka engagera oss och jobba på dessa moment så får vi se om de sitter på tävlingen, det är ju faktiskt 3 veckor kvar. Har man då i åtanke hur mycket jag tärnat innan så kommer jag hinna träna hur mycket som helst ;-)

Är faktiskt lite stolt över oss att vi  verkligen bara tränade på det som vi suger på, måste väl vara lite vuxenpoäng på det?!?
 

Inga kommentarer: