söndag 13 september 2015

SURT SOM FAN, RENT UT SAGT!!!

Då har vi varit i Danmark och vänt över dagen och det med blandade känslor som jag sitter här nu och surar kan jag lova.
Upplägget var bra ett sjyst prov med vissa svårigheter men inget ohanterbart. En enkel markering på land med vit duva - aldrig sett innan - som skulle hem för att sedan få en "dansk" dubbel där den första hamnade på blankvatten och den andra hamnade på land. Efter det fick man vänta på sin parkompis som gjorde samma uppgifter innan man gick vidare med fotgående och en dirigering. När båda gjort det följdes man åt ut till söket där man jobbad mer eller mindre parallellt hela tiden.
 
Vinna gjorde ett grymt bra jobb i söket. Täckte av marken fint, spontana snabba upptag och full fart hem för att leverera fint i hand. hon fick möte vid ett tillfälle när hon var på väg hem med en and men parerade bara och fortsatte hela tiden hem. Domarens kommentar översatt till svenska "Söker mycket energiskt och täcker fint och självständigt hela området"
 
Dirigeringen är en av de bästa Vinna gjort någonsin. Spikrakt ut på linje stopp och närsök och sedan full fart hem och lämnade av fint och lugnt i hand. Dommarens enda kommentar "Precist" :-D
 
Dock började ju inte provet här utan det började ju vid markeringarna. Den första enkelmarkering löste Vinna bra, gick lite långt men jobbade sig snabbt in och tog hem den. Härligt att se att hon verkligen har full fart hem för att lämna av och alla vilt med fina grepp och fint i hand.
 
Sedan var det dax för dubbeln. Jag ser att Vinna är riktigt på och tänker att jag ska ge ett extra stanna kommando men fegar och håller tyst vilket resulterar i att till sist kan hon inte hålla sig och knallar. Surt som fan att börja med en knallning och jag ville bara hoppa ner i vattnet och dö. Dock kämpar vi på och hon gör ett fantastiskt jobb med allt det andra. Hon som kan gå ur hand, knalla under fotgående men ALLTID sitter vid markeringar tills jag skickar - utan konkurrens - knallade idag och där rök en solklar 1:a och blev en smutsig och sur 3:a. Domaren var mycket nöjd med henne och menade att vi bara behöver få till lite "ro" - No Shit Sherlock :-O
 
Helhetsbeskrivningen blev: "Jagtglad hund som idag manglar tilstreckelig ro til udbyte av potentialen"
 
 
Nu gräver jag ner mig en stund och deppar, så surt att vara så nära men ändå så långt bort. ALDRIG mer kommer jag stå kalla och bara se eländet hända...
 

Inga kommentarer: