söndag 8 november 2015

EN TUFF AVSLUTNING PÅ ÅRETS PROV SÄSONG!!!

Då sätter vi punkt för detta årets provsäsong och visst hade jag önskat att få avsluta med topp prestationer men jag var i ett gott sällskap när jag såg våra poäng rinna iväg och bli färre och färre.

Dagen började med Knalla som skulle starta i Nybörjarklass, en nybörjarklass som skulle visa sig vara rejält utslagsgivande då poäng skalan sträckte sig mellan 4 -90, endast tre hundar fick poäng över 75.

STATION 1 - 1 ENKEL MARKERING + 1 DIRIGERING - 4 poäng
Först ett kort fotgående, sedan enkel markering på ett traktorspår (svår att se ) En till lades ut på samma ställe som en dirigering
Första stationen för dagen, vinden låg på hårt. Efter ett helt okej fotgående kändes Knalla fokuserad och på. Tyvärr blev det lite missförstånd under kastet/skicket vilket gjorde att hon tittade upp på domaren, samtidigt så landade kastet och hon såg ingenting. hon jagade dock in den markeringen och vi fick några få poäng med oss och jag kan inte lasta henne för att det blev tjorvigt här :-/ Sedan var det dags för dirigering till samma ställe och här är jag lite besviken då Knalla trots att hon hittat den väljer att gå samma väg igen vilket gör det väldigt omständigt, nåja inget att göra.

STATION 2 - ENKEL MARKERING ÖVER MUR - 0 poäng
En enkel markering som hamnade på andra sidan en mur, skymd sikt för hundarna. 

Knalla gör ett fantastiskt jobb här då vi inte hinner ställa upp ordentligt innan skott och kast går. Hon har inte sett den men eftersom att hon tar sikte mot kastarna så hittade hon den på direkten. Full fart ut, plocka, full fart hem. Jag var som ett frågetecken när jag såg att det blev en 0:a. Bedömningen var tydligen att hon sökte med dummy i mun.?.?.?

STATION 3 - 2 ENKELMARKERINGAR - 7 poäng
Fotgående, enkel markering som landade innan en mur, sedan en enkel markering till som landade på andra sidan muren.

Här markerar Knalla första markering fint, jag ser hur hon är på väg hem i full fart och sedan händer det... hon börjar snurra och jag visslar MEN nöden har inge lag och hon sätter sig och bajsar - SUCK! Andra markeringen lokaliserar hon ganska så snabbt men mycket poäng tapp på grund av den första och stationen slutar med futtiga 7 poäng.

STATION 4 - 2 ENKELMARKERINGAR - 16 poäng
Första markeringen hamnade framför ett dike och den andra hamnade bakom diket på andra sidan.

Det blåser mycket och Knalla markerar fint men får ligga i lite och jobba där ute för att hitta varav jag valde att blåsa stopp och närsök - Bad decision då det snabbt kostade poäng. Domaren påtalade även för mig att det var väldigt onödigt då hon redan hade de i vind när jag började blåsa. Nåja, ibland blir det så :-/

STATION 5 - ENKELMARKERING ÖVER DIKE OCH EN STENMUR - 16 poäng
En ganska så lång markering över ett dike samt även över en stenmur.

Knalla markerar även här superfint, full fart ut och spikar markeringen. På vägen hem ska hon över diket igen och helt plötsligt så försvinner hon och jag kan inte se henne. Visslar inkallningssignal och efter mycket om och men kommer hon upp blöt och glad. Lilla loppan tappade fokus och stoppade för att släcka sin törst, hmmmm kostsam törsta á la 4 poäng :-/

Trots en hel skopa otur och en del helt onödiga påhitt så är jag ändå väldigt nöjd med Knalla eftersom att hon säkert var lite sliten efter att vart på jakt bara en dag innan. Vinna är jag supernöjd med efter vi hade tränat lite och det känns som att problemet med markerings stadgan faktiskt är bättre, att vi sedan missade på dirigeringar lägger jag som sekundärt. Nu ska vi fortsätta att jobba vidare och det är härligt att se vilken fantastisk markör Vinna är, hon missar inget! Vart det leder... det får framtiden visa!

FINA SYSKON PÅ PLATS I HISHULT
TASSA - KNALLA - SKOJA

Inga kommentarer: