lördag 30 april 2016

DET DÄR BERÖMDA BLOGGINLÄGGET OM HUR FANTASTISKT ALLTING GÅTT...

... det kommer ni INTE att kunna läsa här! Visst finns det massor av guldkorn från dagen och jag är supernöjd med i stort sätt allt men det hjälper inte då avslutningen inte alls blev som jag tänkt mig eller någonsin heller kunnat föreställa mig.


Det var ett ganska så klurigt men roligt upplägg på dagens NKL prov. Jag kände redan jag såg det at söket kunde bli lite klurigt då det låg på båda sidorna av en grusväg och dessutom ett vilt som låg så pass till så hundarna var tvungna att simma ut dit, men här skulle det visa sig att jag hade helt fel.


Det började med en transport och så fick de en ganska så lång vattenmarkering som landade lite bakom en ö. Lilla Jaga fixade detta bra trots att hon var uppe på ön men tog sig i vattnet igen och löste det. Bra fotgående och fin avlämning från vattnet gladde matten.


Vidare transport till en landmarkering med kråka. Här spikar hon markeringen men kollar av först vad det är för något innan hon griper det och kommer men helt okej och återigen fin avlämning.


Vidare till vatten markering nummer två som var lång och även den landade lite precis bakom kanten på ön fast på andra sidan. Jag är helt säker på att hon har koll på den och hon ger sig fint ut i vattnet men någonstans där så inser jag att hon har inte alls koll på var den är och det var omöjligt att se den på vattnet, lilla Loppan ger upp och vänder hem.


Transport till nästa land markering med kråka som hon spikar och här var det bra klipp i upptaget och full fart hem, återigen fin avlämning och ursnyggt fotgående.


Transport till söket där det kom ett skott under tiden man gick och sedan var det bara att köra. Jaga jobbade på hur fint som helst och plockade in vilt efter vilt, ingen tvekan här vad som skulle göras. Jag blev mycket förvånad när hon tog vittring från långt håll på den i vattnet och krigade sig ner där. På vägen hem stötte hon dock på patrull då hon fick ena vingen för ögonen och såg absolut ingenting. Domaren var jätte gullig och informerade mig om detta så jag skulle kunna lotsa henne hem. Trots detta så hjälpte inte det för att undvika det som hände. Jaga kommer i full fart hem och kraschar rakt in i domaren, det syns dåligt på filmen MEN kämpar på och fullföljer sitt jobb.


när allt vilt var inne så sa domaren att vi skulle få en chans på den vatten markeringen som hon helt missade för att se vad hon gjorde. Kändes gott för det betydde ju att vi låg bra till. när vi är på väg för att ställa upp så händer det som INTE får hända. Hon kommer och visar mig en kråka som är tryckt. Trodde väl aldrig att denna hund som är så försiktig skulle kunna göra något sådant. MEN tydligen så kan allt hända på prov vilket jag blev varse om och 0:an var ett faktum.


Var både ledsen och fundersam ett  tag men har nu valt att försöka glömma det då detta är något som ALDRIG tidigare hänt och gläds i stället åt alla de fina guldkorn från dagen.


Lite utdrag från dagens protokoll som var superfint förutom den där lilla detaljen ;-)


Samarbetsvilja: samarbetar i stort sett trevligt med sin förare, bra transporter
Sökarbete: Täcker snabbt fältet i djup och bredd och är en effektiv viltfinnare
Fart: Genomgående hög
Uthållighet: Räcker väl för dagen
Näsa: Används utmärkt
Dirigerbarhet: Går att påverka tämligen enkelt
Markeringsförmåga: Gör ett utmärkt markeringsarbete på land, Diffust på vatten.
Skottreaktion: Uppmärksam, lugn
Stadga: Fast, Tyst
Simteknik: Simmar snabbt
Vattenarbete: Arbetar gärna i vatten
Hundtolerans: Stör ej, Störs ej av annan hund





Inga kommentarer: