lördag 23 april 2016

JAGAS DEBUT - OCH VILKEN DEBUT !!!

Det var minsann en annorlunda upplevelse i Danmark igår då jag inte hade någon direkt aning om vad ett C-prov var - uppenbarligen - Men NU vet jag det ;-)
Ett C-Prov är upplagt precis som ett B-prov men det finns inga direkta regler för hur de ska se ut, utan provledaren kan välja att frångå de kriterier som gäller på de ordinarie Markprövena om de vill.
Här var det gjort, i öppenklass gick man som sagt in tre ekipage på linje och i Begynner klass som jag anmält Jaga till så gick man i par. När det gäller henne så kände jag mig ändå väldigt lugn fastän det blev väldigt mycket mer påfrestning än vad jag kanske tänkt mig.
 
Det började med att man gick ner tillsammans mot söket som var första uppgiften, då Jaga och jag hade lägst nummer så fick vi börja. Hon gör ett mycket fint jobb och så gör även vår par kamrat. Sedan var det fotgående utmed en stig där det kom två enkelmarkeringar på land och en i vatten. Den första markeringen löser hon superfint, den andra på land ser hon inte men hörsel markerar. Hon går lite kort, men jagar in den på ett trevligt sätt. Markeringen på vatten var inge problem trots att det var en bit de skulle springa på land innan vattnet kom vilket känns tryggt inför kommande provstart.
 
Det hela slutade med en mycket nöjd domare och det skulle visa sig att Jaga och den andra golden som vi gick i par med var domarens bästa hundar för dagen. Priset blev "ett flott 1:a pris" och jag är så otroligt nöjd med lilla Jaga. Det här känns riktigt bra inför kommande Debut nästa helg på B-prov i Sverige. Fina lilla Jaga, det är verkligen "den Lilla hunden med det stora hjärtat"
 

 

Inga kommentarer: