söndag 11 september 2016

VILKEN HELG VI HAR HAFT!

Visst finns det säkert många som tycker att man inte kan vara nöjd med ett 3:e Pris men utefter hur helgens prov var så är jag supernöjd med Lilla Jagas 3:e pris. Hon har gjort saker i helgen som jag ALDRIG trodde vi skulle klara av då avstånden var betydligt längre än vad vi tränat på MEN hon jobbade så himla fint och krigade verkligen på. Nu vet vi vad som brister och framför allt så är det ju erfarenheten och rutinen.

På lördagen började provet med en dubbelmarkering på vatten där den ena hamnade bakom en udde och den sist kastade hamnade i linje ute på blankvatten. Lilla Pluttan löste båda två faktiskt mycket bättre än jag trodde då det var ganska så långa avstånd för vad vi är vana vid. Direkt efter det skulle man ta in en dirigering som låg lite snett uppe till höger i en liten vassdunge vid kanten. Jag hon tog mitt ut så himla bra och simmade spikrakt på vasskanten och för en stund tänkte jag att - YES! där satt den. När hon är drygt 3-4 meter ifrån vasskanten så fattar jag det otroligt dåliga beslutet att lägga på närsöksignal och vad händer då? Jo hon är ju så klart lydig och börjar leta i vattnet där det inte fanns några änder och då blev hon ju osäker och började att simma hem - Suck! Efter det blev det mycket blås och vi gjorde några tappra försök men då jag inte ville krångla med henne mer än vad jag redan gjort så valde jag till slut att blåsa hem henne. 

Dubbelmarkeringen på land löste hon fint, land dirigeringen var lite lurig eftersom de skulle ut över ett krön och man själv tappade hunden i sikte för en stund men vi löste det även om det blev lite omständligt då jag dessutom skickade till fel plats. Sist ut var söket och hon började jobba på så himla bra och plockade in 4 fåglar snabbt som attan men sedan var det som att det tog stopp. Det var ett korridor sök och hon orkade helt enkelt inte hålla ihop hela vägen ut, så dagen avslutades med en 0:a men jag är super nöjd med hennes jobb och som hon kämpade på i vattnet framförallt.


Ny dag och nya visioner! Efter gårdagens miss på vattnet så var ju detta moment helt klart dagens skräck. Som ni ser på bilden så var det inte det lättaste upplägget. Först fick man dubbeln på vatten och direkt efter skulle man ta in dirigeringen. Man såg ju att de flesta hundar ville upp på udden eftersom de precis varit där och sedan blev det svårt att få ut de i vattnet igen. Jag är super stolt över både mig och Jaga som faktiskt lyckades att få in den dirigering och dessutom så simmade hon faktiskt ut sista biten och gick inte på land som de flesta andra gjorde. 


Dubbelmarkeringen på land spikade hon och land dirigering var också bra men återigen så blev söket oss övermäktigt. Ännu ett korridors sök och hon fick in fyra vilt så lätt och enkelt men sedan tog det stopp efter ett tag och blev mer och mer planlöst så då valde jag och domaren tillsammans att ta in henne igen. Denna dagen slutade med en 3:a och jag är super glad för det och nöjd med henne, vi kommer igen!

Riktiga guldkorn under helgen är:
  • Bra fotgående
  • Helt tyst
  • Simmat längre än någonsin
  • Tagit ALLA stop signaler på vatten
  • Jobbat på bra bägge dagarna trots att rutorna även var Elit rutor
  • Fin vilthantering



Inga kommentarer: