måndag 19 september 2016

VILL MAN HA DET SÅ - DÅ FÅR MAN TA KONTROLL ÖVER SITUATIONEN!!!

En stor del i jakt träningen eller träning över lag med hundarna som jag tycker är så kul är att vi alla tänker olika om de olika momenten. Det som är viktigt tycker jag är att man själv tror på det man gör och kan stå för det, gör man inte det så tror jag det blir otroligt svårt att lyckas i sin hundträning.

När det kommer till jakten så har jag under de senaste åren haft förmånen att gå kurser för en mängd olika duktiga instruktörer både med hund och utan hund. Detta kan man ju tycka kanske skulle kunna vara förvirrande men om man plockar de godbitarna som man tror på från varje instruktör och sedan sätter ihop det till sitt eget så tror jag snarare att det blir JACKPOT!

När vi har tränat här på slutet så har jag fått frågan ställd till mig från olika håll hur jag tänker gällande mina linjer, stopp, närsök. Att mitt sätt att göra på är lite riskabelt när det gäller användningen utav stoppsignalen då jag inte ALLTID kräver stopp så finns det en risk att den förbrukas. 

Då kan man ju kanske undra vad jag pratar om och i vilket sammanhang. Det gäller när jag skickar på linjer eller dirigeringar. När hunden kommer ut i området så blåser jag alltid ett snabbt stopp innan jag lägger på närsöket och ofta så kommer signalerna mer eller mindre samtidigt. Jag förstår fullt ut tänket gällande detta att eftersom jag då INTE KRÄVER totalt stopp i alla situationer så kan det bli vanskligt att få hundarna att stoppa i andra situationer och det är här våra meningar skiljer sig.

Anledningen till att jag har valt att göra så här är för att mina hundar är galet snabba. Jag upplever också ibland på andras hundar att när de skickar på linje och bara lägger på närsöks signalen så har hundarna redan farit förbi området. Jag tycker då det blir lite mer tydligt för hunden att bromsa när stoppet kommer samtidigt som jag vill att de börjar jaga på direkten. Sedan är det självklart att man msåte ta kontroll över sin stoppsignal och det gör jag också. Emellanåt så kräver jag att de ska hållas i stoppet och då spelar det ingen roll om de så står på en apport de SKA stoppa i alla fall.

Idag körde jag ett sådant pass med tjejerna och vi började med lite raka linjer för att öka dragningen om motiveringen ut till platserna. Efter de hade fått vara där ute så valde jag att "checka" av stopp siganlen och ta kontroll över den. Idag så fungerade det toppen! Båda tjejerna var så himla duktiga och jag kommer att fortsätta köra på mitt sätt så får vi väl se i slutändan hur det blir ;-)

Det viktiga är att man måste tro på det man gör, förstå själv varför man gör det och hålla sig till planen!


Inga kommentarer: