söndag 18 december 2011

DAGENS JAKTTRÄNING

Idag så var vi ju som sagt ut hos Hanna och Lasse för lite jakt träning. Min tanke med Zeke var att vi skulle ta tag i det här med våra linjetag. Upplägget var som på specialen: 1 markering först och sedan linjetag till samma ställe. Zeke hade mycket spring i benen och inte så mycket huvud på först men vi lyckades lösa upp dessa små knutar ganska enkelt och sedan var det dax för linjetagen.

Här imponerade han stort på mig. Han gick rakt ut på linje men sedan stötte vi på patrull. Det är inte varken enkelt eller snällt mot sin hund när de gör ett kanonjobb och sedan blåsa söksignal - som han inte kan - och tro att han ska veta vad han skulle göra. Testade lite olika varianter och totalt tror jag det blev i alla fall 5 skick ut varav han gick spikrakt på alla och till slut lyckades jag få han att förstå vad jag ville när han väl var framme.

Nu blir det till att träna närsöksignal innan vi ger oss på detta projekt igen eftersom att problemet var ju inte att gå på linje utan som sagt moment 2. Men mycket information fick vi med oss och det är bara att träna på...







Inga kommentarer: