söndag 4 december 2011

SUMMERING AV DAGENS TÄVLING...

Idag var det då dax för vår premiär i lydnadsklass 3. Har ju själv aldrig startat i den klassen tidigare och inte Zeke heller så klart då. Visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig och visste absolut inte hur vi skulle hålla ihop. Klubben som fick äran att stå för detta premiär program var Kinds BK - mycket trevlig klubb - som det var väldigt svårt att hitta till. Körde i god tid men snurrade vilse ett tag och var tyvärr inte på plats mer än 20 minuter innan samling vilket är katastrof för både mig och Zeke. Vid lottningen drog jag som vanligt givetvis startnummer 1 - kan snart sluta lotta - vilket ju i sin tur innebar minimalt med förberedelser för vår del.

Man märkte att många hundar var påverkade av de blöta - dränkta - planerna och vädret generellt. tyckte ändå Zeke kändes bra om än något över laddad, vilket skulle visa sig sedan vara helt rätt känsla. Det mesta gick fel idag och Zeke sprutade utav energi som jag inte riktigt kunde hantera, något vi måste jobba på. Men mitt i allt detta så finns det ju ändå givetvis några guldkorn. Energin, även om det blev för mycket visade ju att han inte har några problem att hålla ihop ett helt klass 3 program, utan skulle utan vidare kunnat kört en vända till. Sedan har vi gruppmomenten, de som följt oss vet vilka problem vi haft men nu känns det verkligen som att vi har fått rätt med detta. han skötte sig exemplariskt och jag är jättestolt över min lille prins...

PLATSLÄGGNING 10

SITT I GRUPP 10

FRITT FÖLJ 7
Här var han alldeles för het och tyckte dessutom inte om att planen flöt i vatten och ville inte direkt sätta sig vilket ju påverkade nästan varenda halt, vändning mm en lärdom vi tar med oss.


SÄTTANDE UNDER GÅNG 0
Kommunikations fel mellan mig och Zeke och missförståndet var ett faktum och han gjorde ett kalas snyggt läggande


INKALLNING 6,5
Överladdad hund som äntligen fick springa. Fick ha ett DK på ställandet vilket också ledde till lång stoppsträcka men för övrigt snyggt.


RUTAN 0
Tokfart ut till rutan och när jag ger mitt stå kommando så ser jag att han tvekar och springer i stället hem till mig???


HOPP APPORT 5
Jag kastar som en kratta och kastar snett, tvekar i uthoppet men gör sedan resten snyggt. Då han kommer snett om hindret fegar dock jag ur och säger hopp igen. Är helt övertygad oma tt han hade hoppat ändå men ville inte chansa.


METALLEN 10
hur gick det till???


VITTRINGEN 0
Går ut med bra fart till pinnarna och sätter på näsan fint. hittar snabbt rätt pinne och jag blir så lycklig. Men något hände och han kommer in med 5 pinnar. Förstår ingenting han har aldrig tagit mer än 1 pinne tidigare.


FJÄRREN 6,5
Jättefina första skiften sit7stå/ligg men vid ligg lägger han ner hakan i backen - inget jag vill ha - vilket gör att jag har svårt att få upp han och han tar ett steg fram. Förövrigt bra.

Totalt blev det Katastrofala 155 poäng, men jag har med mig mycket information och lärdom, förhoppningsvis;-)  Nu har vi i allafall gjort det och nu kan det bara bli bättre. Martin sa en rätt kul grej när jag kom hem: Ni ska alltid kludda till det på några tävlingar och sedan sitter det... Hade väl i och för sig hoppats slippa det nu men det är bara att kämpa på.
Han är duktig min prins och det vet jag:-)

Inga kommentarer: