fredag 17 februari 2012

VI KÖR IGÅNG DAGEN DIREKT MED VITTRINGSAPPORTERING

Efter gårdagens katastrof träning då det gäller vittringen där både jag och Zeke gick ner oss rejält så var jag faktiskt ganska uppgiven. Detta moment som fungerat så himla bra för oss fungerade helt plötsligt inte alls. Har klurat mycket på detta i natt och jag är ganska övertygad om att jag vet vad som blivit fel.

För att testa min nya teori gick vi upp lite extra tidigt idag. Vi började med att backa tillbaka vilket inte vara några problem. Men efter 3 skick så började osäkerheten lysa igen och han började lite att lyfta i pinnarna i stället för att nosa. Rätt pinnar kom in varje gång varav han fick MYCKET beröm. Efter 4-5 skick så märkte man på han hur det släppte. Han letade jättefint, plockade inte bland de andra pinnarna, klarade av olika upplägg och framför allt tog han RÄTT pinne varje gång.

Det var detta som behövdes. En kick för själförtroendet och en känsla av att man utför något "stort" Zeke behöver bara hitta rätt känsla igen och det ska vi göra nu genom att enbart stärka upp momentet genom att skapa trygghet och säkerhet. Underbara hund!

Inga kommentarer: