onsdag 15 februari 2012

UNDERBAR TRÄNING!

ZEKE

Fritt följ:
Fokus: På position, kontakt och halter.
Tanke: Nöta framför speglarna. Utmana han genom att gå väldigt snävt mot saker väggar etc. Tokbelöna när han fortsätter hålla fokus. Vara hård på mina kriterier och belöna utefter de.
Fungerade bra, är dock långt ifrån klara. Kontakten höll han fint men han blir gärna sned och vid i höger om.

Rutan:
Fokus: På position i rutan. Har insett att farten inte är ett problem nu måste han lära sig att söka mitten själv.

Tanke: In med target i rutan trots allt. Dock variera belöningen ordentligt så att det itne blir statiskt.
Efter 2 skick med target kom jag på varför jag inte använder det - det fungerar inte för Zeke. Valde istället att låta han söka position själv från alla möjliga håll och kanter och jag tyckte det fungerade bra. Om han inte hamnade där jag vill så sa jag bara "rutan" igen och då letade han rätt. Duktig liten prins!

Hopp Apport:
Fokus: På gripandet
Tanke: Träna som tidigare med hög belöningsförväntan MEN selektera bort de som inte är bra lite snabbare än tidigare. Åter igen hålla fast vid kriterierna.

Tyvärr mesar han lite i hoppen vilket gjorde att han tatchade brädorna vid några tillfällen men OJ vilka fina gripanden vi fick till. Det var ju faktiskt det vi skulle träna MEN jag tar med mig hoppteknik till nästa gång.

VINNA

Fritt Följ:
Fokus: Kontakt, position och uthållighet
Tanke: Långa raka sträckor för att hon ska orka hålla fokus. Belöning bakom ryggen för att minska på drivet framåt. Hög belöningsfrekvens då hon är rätt.
Hon är ju bara helt underbar. Inte ett blicksläpp på hela tiden men vad vi msåte jobab med hennes position. Har bestämt att jag ska börja med pallen igen så hon får lite bättre kontroll på var det är hon ska vara och sedan jobba In henne.

Läggande under gång:
Fokus: På läggande tekniken.

Tanke:Fortsätta använda hopp/ligg och så sakteligen minska på hjälpen och introducera det under rörelse.
Här kommer vi jobba vidare. Jag tycker att hon skulle kunna ha ytterligare bättre klipp i läggandet och vi ska klura vidare på detta. under tiden fortsätter vi så här.

Apportering:
Fokus: På sitta lugnt och stilla med bra grepp

Tanke: Lugna fina tag och bara låta henne sitta helt stilla med den. Alla aktivitet selekteras bort och lugna fina grepp belönas gladeligen.
INTE bra. Här måste vi jobba mycket på att hålla. Ju mer frustrationen steg desto mer omtag på apport. här krävs tålamod och finess.

Kunde inte låta bli när vi höll på at tköra lite fjärrdirigering med Zeke. Utmanade oss rejält idag och gick ut på 20 meter - minst - och OJ vad duktig han blivit. Han får på filmen en liten vridning i sidled vet inte varför då han låser baktassarna helt nu. Tips?!? Om ni kan bortse från den skakiga filmningen - inte Jonnas bästa - så kolla här så duktig han blivit.

Inga kommentarer: