söndag 19 juni 2016

FINA LILLA JAGA PRESTERAR IGEN!

Då har vi startat på WT igen och jag är mycket nöjd med båda mina tjejer. Knalla hade lite stolpe ut då jag inte riktigt förstod instruktionerna på station 3 som för övrigt slog ut många duktiga hundar där vi helt enkelt missade och hon hade inte en chans att se markeringen. Hon kämpade på bra men det räckte inte, när sista stationen resulterade i blås och hon lyssnade på mig valde jag att bryta den rutan och belöna henne för att hon lyssnade, så det blev inte många poäng här men jag är nöjd ändå.

Lilla Jaga däremot gjorde som hon gör - jobbet! Lite stolpe ut fortfarande som kostar en del poäng men på ett klurigt men kul upplägg är jag nöjd med hennes 81 poäng, hon är ju fortfarande så ung.


STATION 1 - 1 ENKEL MARKERING MED FOTGÅENDE
En enkel markering i skogen där man började att gå fot bakom skytt. Efter en liten bit stannade man upp och skytten gick fram och ställde sig och hamnade då dold bakom ett trä, kastaren stod även den dold fast på högra sidan. Kastet kom mitt emellan dessa i ett buskage  - Knalla 16 poäng / Jaga 17 poäng


Första stationen för dagen och tjejerna  kändes som vanligt fina, en enkel markering kände jag att vi skulle reda ut även om terrängen är svår.

Knalla som var först ut hela dagen skötte sig helt okej. Hon gick ut i rätt område men gjorde sen som så många andra hundar - drog ut åt vänster där skytten stått hon kom snabbt tillbaka och jobbade i området och löste det på ett bra sätt.

När det var Jagas tur så gick hon spik rakt ut i området och jag tänkte att YES där satt den. Hon ligger så fint och jobbar i området men får inte den med sig och det tar en liten stund. Jag är ändå jätte nöjd med henne som inte en enda gång lämnar området, duktig liten hund.

STATION 2 - ENKEL MARKERING MED FOTGÅENDE 
Kort fotgående och sedan kom skott och kast ute på fältet som landade precis i skogskanten i ett ned fallet träd och högt gräs - Knalla 15 poäng / Jaga 14 poäng

En station som när man tittade på den inte såg speciellt svår ut men nr man såg hundarna jobba där så insåg man att de drogs in i skogen och hade svårt att få vittring på apporten. 

Knalla markerade bra, fotgåendet kunde varit bättre men hon hade full fart ut och jobbade på bra. Hon som många andra fick inte riktigt den i näsan och gick en bit in i skogen. När hon kom ut lade jag på närsöksignal och hon plockade den efter att ha få "slitit" loss den då den måste hamnat lite illa.

Jaga markerade också fint, kanon bra fotgående som vanligt på henne och det ser ut som hon har full koll och springer spik rakt på även här. Hon måste ha mer eller mindre sprungit rakt på apporten men inte fått den i näsan. Hon jobbar på fint men faller även hon in i skogen en kort stund för att sedan göra precis som Knalla. Komma ut i området, jag lägger på närsöksignal och hon hittar den. Hon får inte med sig många poäng här och jag vet faktiskt inte varför, men men så är det ibland. kändes dock som hon jobbade lite bättre än Knalla men utdelningen blev inte så...



STATION 3 - WALK UP BAKOM SKYTT MED EN ENKEL MARKERING 
Fotgående bakom skytten som sedan sköt och då stod det en kastare långt upp till vänster som kastade en ganska så lång markering "tillbaka" från en. - Knalla 0 poäng / Jaga 16 poäng

Det skulle visa sig vara en station som skulle stå för många 0:or under dagen. Här såg man definitivt fördelen av att starta senare så man kunde se vad som hände.

Knalla gick bra fotgående för att vara oss. Jag var otroligt fokuserad på skytten och tyvärr så föll hunden på att föraren inte var beredd. När skytten helt plötsligt svepte upp mot vänster för att skjuta, först då fick jag syn på kastaren och när jag väl kopplade och slängde ut handen för att peka åt Knalla så låg apporten redan sen en stund på backen. Knalla såg ingenting och jag tycker hon krigade på bra under de förutsättningarna. Jag fick ut henne till rätt område och hons tog sikte på kastaren. Tyvärr så valde hon att vika till höger i stället för vänster och jag blev tvungen att stoppa henne och trycka ut henne igen. MEN det som var bra var att hon lyssnade men jag lyckades inte få henne riktigt tillräckligt långt ut och 0:an var ett faktum - surt!

När jag sedan kom med Jaga var det ju så mycket enklare när man visste vad som skulle hända. Hon hade superfint fotgående, kanon bra stadga och markerar fint då jag ju vänder upp mot vänster när skytten ställer upp. hon får ju lite andra förutsättningar då ;-) På vägen ut händer dock något då hon stannar till gör en piruett för att sedan fortsätta ut i full fart och plockar in markeringen - märkligt???

STATION 4 - 1 ENKELMARKERING 
En enkelmarkering som hamnade dolt in i ett buskage. Skytten stod tydligt synligt men kastaren var dold. Hundarna såg egentligen bara den en kort stund upp i luften.- Knalla 15 poäng / Jaga 18 poäng

Egentligen en väldigt okomplicerad station som blev svår då hundarna hade svårt att se kastet och när du väl skickat hunden så såg du inte den OM den inte var i fel område.

Knalla var först ut och här finns inte så mycket att säga. Hon jobbar på i området, går ur vid ett tillfälle men tar sig in snabbt igen och krigar på. Jag ser inte vad hon gör så kan heller inte hjälpa henne, apporten kommer hem relativt snabbt.

Jaga gör ett toppenjobb här och det är full fart ut och full fart hem. Känns tryggt att hon krigar på så bra som hon gör :-). 



STATION 5 - ENKELMARKERING 
En enkelmarkering som landade i en nedförsbacke. Syntes bra kastet men den landade i lite vegetation.- Knalla 0 poäng / Jaga 17 poäng

Sista stationen för oss och man inser ganska snabbt att det här kommer bli tuffare än vad man trodde.

Först ut var Knalla. Jag tycker att hon markerar fint. Hon far ut i rätt område men går för långt. Jag blåser hem henne och lägger på närsök men det är precis som att hon inte kommer rätt i vind och hon har en helt annan bild utav var den är än vad jag har. Hon går för långt igen och eftersom jag redan 0:at en ruta med henne så väljer jag att blåsa hem henne och belöna henne för det när hon nu varit så lydig och tagit mina signaler.

Sist it var Jaga och det är samma här. Hon går lite för långt men kommer snabbt tillbaka till rätt område och tar markeringen. Lilla hunden presterar igen och alla apporterna är hemma.

Det är alltid små marginaler när man startar på WT och idag så var det inte min och Knallas dag, gött när man har två hundar som startar då ;-) Men jag vet att hon kan och nästa gång så sätter hon det men då blir det i Öppenklass för henne. Tack SSRK Västra Halland för en helt fantastisk dag, så kul och utmanande WT :-)


Inga kommentarer: