söndag 7 april 2013

DEN ENDA SOM LEVERERADE IDAG VAR BILEN...

Idag bar det av till Ullareds Brukshundsklubb för en apell start för mig och lilla råttan. Vi drog nummer tre och det blev en liten väntan innan vi åkte ut till spåren. Väl framme så började det hal´gla och blåsa rejält och jag blev riktigt nervös över hur det skulle sluta. Räzer råttan visade dock framfötterna och spårade på som aldrig förr. Första pinnen var inne i ett nafs, andra vinkeln gick bra och så även andra pinnen. Tredje vinkeln tog hon också fint och här började jag nog slappna av nu skulle vi ju bara rakt fram och plocka slutpinnen. När jag efter en stund såg att Vinna började närma sig vägen så började jag ana oråd. Stannade till och hon backade tillbaka och plockade slutet men nollan var ett faktum då vi passerat det och hon hade markerat det -utan att jag uppmärksammat det - utan att ta det och det kändes bara surt. Domarna berömde dock vårt spå och sa att hade hon bara inte gått för bi så hade hon haft 9,5 av båda domarna vilket var dagens högsta poäng, om  om inte fanns eller?!?

När vi kom till lydnaden valde jag att avstå platsen då jag inte ville lägga onödigt tryck på henne. Hade en plan om att vi skulle göra ett fint lydnadsprogram som på träning men så blev det inte. Lilla råttan blir otroligt låg när mina tävlings nerver kommer på och jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas lösa det. Vi tränar och tränar och då sitter det och fungerar fint men på tävling så är det om att något tynger henne - förmodligen jag - och hon får inte fram de goda kvalitéer som hon har.

Nu fick vi erbjudande om att komma med i ett träningsgäng som kör mycket träningstävlingar och det hade nog inte varit fel för oss då jag tror det är mycket det som brister. Vi tränar för mycket själva så när funktionärer och annat kommer till ihop med mina nerver så faller det. Ska försöka komma på en strategi och hoppas på att vi löser det...

Nya bilen levererade dock och tog sig fram 0,55 L vilket jag är otroligt nöjd med :-D

Inga kommentarer: