måndag 14 juli 2014

BRA TRÄNING - DÄR FELEN KOM FRAM

Idag hade Martin varit så snäll och förberett ett sök med vilt innan jag och råttan kom. Här upptäckte jag också en stor skillnad på henne när hon inte varit med och "gjort i ordning" det i kombination med sviterna sedan helgen gjorde att jag hade med an aptaggad hund ut på fälten.

Vi började med ett långt fotgående över hela fälten med skott, massor med skott. Det gick bra till en början men efter 6-7 skott så kunde hon inte längre hålla sig utan var tvungen att springa och "kolla". Efter att vi haft en diskussion om huruvida det är rätt eller inte så fortsatte vi gå och då gick hon toppenfin. Följsam och uppmärksam när skotten kom men vi kunde fortsätta att gå där jag ville att vi skulle gå :-D

Söket är inte så mycket att säg om egentligen. Vi stod ute på fältet och skickade in i en skog, låg vilt både på fältet och i skogen och hon hade inga problem alls med att söka effektivt och fint. Det känns verkligen som hon mognat när det gäller söken och benen går inte riktigt lika snabbt. Enda plumpen i protokollet var en nerlagd and. Jag har ingen aning om varför hon la ner den då jag tyckte den såg fin ut. Martin tyckte att den luktade skit - gör han om de flesta vilten - men jag upplevde inte det så. Däremot lät det kväsande om den när man tog över magen och jag vet inte om det var det som störde henne.

Nåja, fler änder är upptinade inför imorgon och då blir det ungefär samma upplägg av uppgifterna men söket på ny plats, långt fotgående och många skott. Sista rycket inför KM:t nu :-D
Bilden är lånad av Johan Lång :-D

Inga kommentarer: