måndag 20 oktober 2014

DET BLIR TILL ATT KAVLA UPP ÄRMARNA...

Idag så tog jag med Jonna ner på Apell plan för första gången på mycket länge. Tanken var att köra igenom Lydnadsklass 3 och filma för att se vad som behövs läggas fokus på i första hand och förhoppningsvis också kanske få se vad som fungerar ;-)

Kan väl säg som så att det finns en HEL DEL att jobba med och mycket som behöver fixas till men attityden är det ju i alla fall inget fel på. Tycker att Vinna har en hyfsat god förståelse för momenten MEN det är mycket slarv och olater som kommer fram. Lite intressant är att se att det är verkligen samma problem som dyker upp på tävling som även dök upp under dagens filmning.

För att lättare kunna strukturera upp eller i alla fall i min förhoppning att jag ska strukturerar upp så har jag delat upp det i de olika momenten och ska försöka gå igenom moment för moment för att kanske kunna lägga upp en plan för vår träning. Det där med att ha en plan är ju inte det som jag är bästa på :-O


FRITT FÖLJ
  • Plogar
  • Tappar i helt om
  • Sneda halter
  • Ligger för långt fram i halterna
  • Stegförflyttningar höger/vänster/bakåt
  • Att jag INTE ska gå som om jag håller på att skita på mig
  • För skarpa skiften mellan tempoväxlingarna
  • Tappar/blicksläpp i sakta marsch
  • Mycket dubbelkommando från mig, speciellt med axeln och överkroppen
  • Nöjd med Attityden
SÄTTANDE UNDER GÅNG
  • Lite "flackig/orolig" vid lämnandet
  • Behövs mer trygghet då vi kontinuerligt 0:ar detta moment på tävling
  • Nöjd med utförandet för övrigt ( synd bara att det inte fungerat på tävling)
RUTAN
  • Drar åt höger när hon snor runt, hamnar utanför, behövs bättre position i rutan
  • Det obligatoriska gräsätandet när jag vänder ryggen till
  • Orolig/Flackig i rutan
  • Avslutet vid inkallningen
  • Nöjd med att hon har förståelse för vad rutan är fortfarande
  • Nöjd med Tempot dit/hem och i rutan
INKALLNING MED STÄLLANDE
  • Orolig vid lämnandet
  • Skakar sig?!?
  • Tendens till tjuvstart
  • Något lång stoppsträcka
  • Sötast i stan ;-)
  • Gör ett hyfsat moment som dock kan bli mycket bättre
HOPP APPORT
  • Orolig vad kastet
  • Slarvigt gripande
  • Tugg
  • Reser sig efter avlämnandet
  • Go attityd

METALLEN
  • Orolig vid kast
  • Något tugg vid avlämnandet
  • Bra fart
  • Okej gripande

VITTRINGEN
  • Första skicket ren "plockepinn"
  • För hög fart ut
  • Slarvigt sorteringsarbete
  • Tugg
  • Samlar ihop sig på andra skicket och gör det mycket bättre.

FJÄRREN
  • Fel fokus vid starta av moment ( kollar in kvarliggande vittringspinnar)
  • Jobbar fint i början men efter ett tag börjar hon "tänka själv"
  • Förflyttning i alla skiftena
  • Dålig ordförståelse på "ner"
  • Gör så gott hon kan :-)
När man nu då kollar igenom allt så kan jag inte låta bli att tänka "VAR FAN BÖRJAR MAN?"

Inga kommentarer: