torsdag 16 oktober 2014

KAN MAN BE ATT FÅ BESTÄLLA EN FUNKTIONÄR?

Idag var vi inne i stadens skogar och tränade ihop med Hanna och hennes hundar för att få till ett mer B-provs upplägg med nya marker och nytt upplägg. Vinna valde jag att använda söket som uppvärmning / avbränning för henne då jag vill ha henne i fas inför vattendirigeringen som jag lite bävade för. Hon sprang som en idiot rent ut sagt i söket tills hon fått in 4 stycken då hon hade pyst ut tillräckligt och jobbade på skitsnyggt resterande 3.

Dags för dubbel på land och här hade vi lite otur att den ena fågeln kraschade in i ett träd och dog ;-) vilket ställde råttan lite och när hon vill "byta" markering så stoppade jag och så skickade vi om. Med två fåglar som sköts i himlen och inte dog i träden så gjorde hon fina markeringar.

Väl vid vattnet så såg jag att hon hade bra dragning till andra sidan och att skicka över henne skulle heller inte bli några problem. Däremot fick vi problem då jag inte kunde se henne och hon heller inte kunde se mig vilket resulterade i en något omständlig dirigering på andra sidans land där vi varvade mellan att lyda och att faktiskt jobba helt självständigt :-O Nåja, hon fick in den och var lite lydig så jag är ändå nöjd då detta verkligen är vår Akilles häl. Varför stack hon då helt plötsligt över så lätt?!?

Jo! Det stod ju en FUNKTIONÄR på andra sidan. Hon är ju inte dummare än så att hon fattar på direkten att om det finns människor på andra sidan så har det också hänt grejer där, så kan man få önska sig en funktionär? ;-)

När det gäller land dirigeringarna så kämpar vi på och jag tycker att det går åt rätt håll. Här är 4 dirigeringar på filmen, 3 helt dolda och en som hon såg mig lägga ut - kaninen. Vid den första dirigeringen så hade vi en hel del diskussioner om huruvida det var rätt håll, hur långt ut man skulle och om man helt enkelt fick bestämma själv. När VI hade konstaterat att man fick inte välja något utav de så jobbade hon på fint och effektivt, mattes fina råtta :-)


Inga kommentarer: