onsdag 16 november 2011

MIN MÅLBILD INFÖR LK3

Har funderat nu över hur min målbild inför start i trean ser ut och givetvis vill man ju ha 10:or på allt - vem vill inte det - men jag tänker inte i poäng utan hur jag vill att mina moment ska se ut och var jag står idag. Insåg när vi började titta på momenten att vi ligger faktiskt ganska bra till trots allt och det är mycket säkerhet och lite hjälper som ska tränas bort, så jag  mycket positivt på vår kommande start...
Så här tänker jag, Rubrik med (betyg) är vad jag tror/hoppas vi kan lyckas uppnå.
Lila (betyg) var vi ungefär står idag:
  • SITT I GRUPP (Betyg 10)
    Stabilt sittande utan tramp och med full fokus på mig.
    Idag sitter han danska bra men har inte riktigt brytt mig om han tittar
    bort någon gång. (Betyg 10)

      
  • PLATSLIGGNING (Betyg 10)
    Vill ha en lugn och trygg plats med hakan i backen hela tiden, tycker helt enkelt det ser proffsigare ut. Med snabba nedlägg och uppsätt.
    Idag ligger han tryggt och stabilt men har inte hakan i backen under hela platsen.
    Har "hyfsade" nedlägg men behöver få mer stabilitet i det men har ok uppsitt. (Betyg 10)

     
  • FRITT FÖLJ (Betyg 9)
    Vill ha ett fritt följ med glädje och fokus. Stabil position och härlig glöd.
    Det SKA vara roligt att gå fritt följ. Vill ha snabba halter och vändningar, raka positioner i stegförflyttningarna.
    Idag behöver vi fortsätta jobba med fokus, det är mycket bättre än tidigare men
    finns mycket kvar. Stegförflyttningarna är faktiskt ganska ok där är det främst
    vänster som behövs putsas på. Vändningarna på stället gör han men jag vill få bort "studsigheten" och ha mer samlade vändningar. Jag ska också träna mig själv på att
    gå och kunna föra han bättre på planen. (Betyg 7-8)

     
  • SÄTTANDE UNDER GÅNG (Betyg 10)
    Vill ha ett sättande med "klipp" i. Ska inte finnas några tvivel och det ska vara en
    snabb reaktion på mitt kommando.
    Idag har vi ett kanonfint sättande med DK och ett lite långsammare utan DK.
    Behöver jobba upp säkerheten i momentet så också farten kommer. (Betyg 8)

     
  • INKALLNING MED STÅ/LIGG (Betyg 10)
    Vill ha en inkallning med bra tempo, samma tempo på alla sträckorna.
    Bra klipp i både stå och ligg och ett snyggt avslut. Även nedläggandet är
    viktigt att det är kvickt och sedan full fokus på mig.
    Idag har vi bra fart, bra nedläggande, bra läggande och ett okej ställande.
    Ibland är det super ställandet och ibland kommer något steg. Det är här vi måste jobba
    järnet. Avslutet är helt okej och jag kommer nog inte fila så mycket på det. (Betyg 9)

     
  • RUTAN (Betyg 10)
    Vill ha bra fart hela vägen in i rutan, snabbt ställande och ett läggande med
    riktigt tryck i. Full fokus på mig i rutan och sedan kvickt upp och komma in i en bra position vid sidan. Från explosivitet till ett samlat avslut.
    Idag har vi bra tempo - skulle önska lite till - till rutan, snyggt stå och helt okej tryck
    i läggandet även om det skulle kunna bli bättre. Inkallningen har vi bara gjort 2 gånger
    och då kom han faktiskt in på rätt sida men blev lite osäker så jag fick stötta upp med ett fotkommando. Dock inga problem att ligga kvar i rutan när man går omkring. (Betyg8)

     
  • HOPP APPORT (Betyg 10)
    Inte mycket att säga, vill har bra fart ut, snyggt gripande och bra fart hem med
    snygg ingång och utan rull.
    Idag har vi bra tempo och helt okej gripande dock fortfarande kan det komma
    ett omtag vid sidan och det är här vi får lägga mycket fokus. (Betyg 8)
     
  • METTALLEN (Betyg 10)
    Vill ha full fart ut, snabbt gripande och full fart in med snygg avlämning.
    Idag har vi bra fart både in och ut, något tveksamt gripande men inga omtag eller
    rullningar här. Måste jobba upp mer distinkt gripande. (Betyg 8)
     
  • VITTRINGEN (Betyg 10)
    Vill ha "lagom" fart ut till pinnarna, näsan på och en säkerhet som gör att han inte
    ska behöva gå igenom alla pinnarna utan när det är rätt då tar han den. Bra fart tillbaka
    och inget rull/tugg.
    Idag börjar han bli säker på vilken pinne han ska ha och oftast går han bara igenom
    tills han hittar rätt. Tyvärr har vi ju tugg/rull idag vilket vi måste jobba på stenhårt
    då det drar ner poängen så mycket. (Betyg 6)

     
  • FJÄRR (Betyg 9)
    Vill ha lagom tempo i skiftena med låsta bakben och en fokuserad hund.
    Idag har vi hyfsade skiften från stå/ligg, men behöver jobba mycket mer på stå/sitt.
    Men här är det bara att nöta och när han väl förstår vad det är jag vill så blir det
    nog bättre. Men det är här vi kommer få lägga den mesta tiden, mycket jobb för att
    få till denna målbilden.(Betyg 6)

     

Inga kommentarer: