måndag 2 april 2012

ÄNTLIGEN NY VECKA!

Förra veckan vill jag verkligen bara lägga bakom mig MEN nu är det ny vecka och vi siktar framåt. Det är otroligt skönt att ha en underbar familj och härliga hundar när livet inte riktigt blir som man tänkt sig. Idag har både Zeke och Vinna fått sig en genomkörare och jag är supernöjd med resultatet.

För Zeke del tragglar vi den här - förbannade - fantastiska inkallningen med stå. Har faktiskt gått tillbaka till min helt galna teori om att försöka belöna han utmed marken framifrån för att få trycket neråt. inte alls säkert det kommer fungera men har jag testat allt annat så kan jag väl testa detta också ,-) Tänker mig att även "leka" fram fina stå och variera avståndet. Kan jag få han att förstå att man måste frysa då så kanske jag sedan kan öka avståndet och då vara ganska hård på mina kriterier. Lilla prinsen fick även köra rutan med bollbelöning i bakre kant då jag försöker jobba bort draget han gärna har till höger. tycker att det redan har gett bra effekt. Vi avslutade lugnt och sansat med att träna på hur man håller en vittringspinne riktigt fint. Han gjorde detta med bravur, mattes prins!

Vinna hade vi nästan samma upplägg på. Först fick hon köra några inkallningar där jag varvade raka med att lägga på ställande - hon behöver rusa av sig - då och då. Då hon numera kan hantera lekbelöningar väldigt bra så började vi köra rutan med boll i bakkant. Hon är ju sjukt duktig lilla råttan och jag blir alltid imponerad av hennes vilja att jobba. Vi avslutade med lite apportering och även hon fick träna på att hålla vittringspinnen fint.

Tidigare idag så testade jag och Vinna på det här med att backa och lite ordkontroll. Man ser tydligt hur taggad hon är hela tiden och att hon ändå klarar av att jobba så fint imponerar på mig. Ska bli riktigt spännande att se vad det blir av denna tös :-)

Inga kommentarer: