fredag 9 augusti 2013

DÅ HAR VI LÄRT OSS LITE NYA FEL :-/

Varför kan det inte bara bli som man tänkt sig? I och för sig när det gäller mig - ja jag vet att jag låter gnällig - så brukar det ju sällan eller aldrig bli som jag tänkt mig. Idag skulle vi peppa upp oss med lite träning av stopp signal och det började ju såååå bra. Hon stannade på pipan och stod där och tittade på mig. Då jag vill att hon ska sitta sa jag sitt och efter det så körde vi fast...

Stopp signalen blev en riktigt bra LIGG signal och det kan ju vara bra om det är det som man är ute efter, kan dock se vissa svårigheter när man ska dirigera om hunden när den ligger och betar, grrrrrrr!

Varför kan det bara inte bli som jag tänkt mig?!? Skulle kunna säg som jag brukar att hon är ju fantastiskt söt - vilket jag också tyckte vid några tillfällen - men det hjälper ju tyvärr inte när det inte blir rätt. Man undrar ju om vi ska träna överhuvudtaget?!?


2 kommentarer:

Sabina sa...

Kanske inte precis vad du vill läsa efter ett sånt träningspass MEN jag tycker det är härligt när folk skriver om pass som inte går sådär fantastiskt bra alla gånger.

En fråga- vad gör du när hon lägger sig? Vad tror du händer om du går närmre & sätter henne upp (eller ställer henne) och sen gör om?

Linda sa...

Konflikt leder ju till utveckling, så det är ju bara att köra på så kommer det gå galant.

Min tanke när man tittar på filmen beror lite på hur mycket hon förstår vad hon ska göra. När du blåser i pipan, så vet hon ju att hon ska sluta springa. Men har du lärt henne på kort avstånd att det är sitt du är ute efter? Om inte borde du nog backa tillbaka dit. Hon vet ju som sagt att hon ska stanna, men inte i vilken position.

Om hon dock VET att hon både ska stanna, och sedan sätta sig, då skulle jag traska ut och sätta henne upp, och även säga till när hon lägger sig att det är fel. För när hon först lägger sig och sedan får sittkommando från dig, tror jag inte att hon förstår vad du är ute efter.

Kör så det ryker!
Kram