tisdag 27 november 2012

NÅGOT JAG INTE FÖRSTÅR...

...det är det här när folk hela tiden ska dela upp hundträning i olika fack. Har gett mig in i en debatt tidigare och sa att jag skulle inte göra om det men kan inte riktigt låta bli. Jag tycker det är lite fascinerande när man måste försvara sitt sätt att träna hund på inför andra människor. Det spelar ingen roll hur du tränar om du är klicker klok eller inte men likväl så upplever jag att "känslan" ofta  finns där att man ska försvara sitt val.

Det som gör att jag funderat på detta är att när jag läser debatter, artiklar eller bloggar där man går in och försvara olika sätt att tänka/träna då blir jag skeptisk. Varför måste man försvara bevisa något om det är helt okej?!? Det är ungeför som reklamfilmerna när de kör samma film om och om igen, då börjar man ju också bli skeptisk till produkten i sig, oftast så är ju heller inte produkten med i filmen i mer än ett par sekunder...

Jag tränar som jag gör, jag vet knappt om det kan klassificeras som en speciell metod då jag blandar nog lite av varje. Men jag står för det, brukar inte skriva/diskutera så mycket om just hur jag tänker när det gäller träning då jag nog mer är en sådan typ som går på känsla. Men sedan så känner jag mig alltid trygg i mina beslut, det är inte alltid det är rätt, långt ifrån ger rätt resultat men det är mina beslut.

Har ju fått upplyst för mig ibland att jag ska vara nöjd med det Vinna gör. Självklart är jag nöjd med det hon gör för hon är verkligen en fantastisk hund MEN det betyder ju inte att det inte kan bli bättre. Det är fullt möjligt att person A skulle vara nöjd men om jag har en målbild av hur jag vill ha det så kommer jag ju givetvis fortsätta sträva mot denna. Jag kanske aldrig riktigt får till det men då vet jag återigen att beslutet är fattat utifrån mina tankar.

Och det är precis det här jag är ute efter. Man kan inte säga att man ska göra si eller så inte åt något håll för det kanske inte passar mig eller min hund. Vi kanske helt enkelt inta har samma mål eller målbilder för hur saker ska vara MEN det betyder ändå inte att vi inte kan träna hund tillsammans vi har bara olika sätt att ta oss dit. Sluta tjata om att man använder sig av olika metoder och fortsätt bara "träna hund" så tror jag att mycket av dessa diskussionerna kommer att lägga sig och med det också känslan att man ska behöva försvara sitt sätt att träna.

Jag kommer i alla fall fortsätta "TRÄNA HUND"

Inga kommentarer: