måndag 17 september 2012

JAG ÄR VERKLIGEN KASS!

Ja! Jag är verkligen kass på att hålla på mina kriterier i min hundträning. Har funderat mycket nu så här dagen efter var det är vi brister, varför vi inte räckte till mm mm och det enda jag kan komma fram till är att vi helt enkelt inte gjorde det denna gången. Jag tror att en stor del att jag inte får ut full kapacitet av varken mig eller Vinna är att jag har ingen tydlig plan. Jag har ingen strategi och tränings upplägg, jag kör mest på känsla vad jag känner för just nu och det har ju fungerat hittills MEN jag tror att om man vill ta sig längre måste man ha en plan.  Det var ju en utav anledningar till att vi sökte till Talangtruppen för att få hjälp med just detta men nu får vi hitta en egen lösning nu åker den röda filofaxen fram igen och så ska vi strukturera upp vår träning. Det finns dock 3 moment som ska vara stående på dagordningen och det är Plats, Fritt Följ och Fjärr.

För min egen del så gäller det enbart att hålla sig till planen, inte ha bråttom och hålla på kriterierna. Jag måste också försöka klura ut hur jag ska lösa "belöningsförväntan" som i vissa moment typ apporteringen ger ett tveksamt tempo in. Inte för att hon inte kan eller vill springa utan för att hon väntar på mitt Bra, Varsågod. Det gäller att aldrig bli statisk - inte det jag är bäst på - och hela tiden variera hur man tränar. Jag hoppas och tror att vi kan, nu ska vi bara visa det också.

Idag kommer jag att bjuda på ett filmklipp där det är såååå tydligt när jag faller in i mitt dum mönster och belönar hej vilt bara för att hon är "sååå sööt" Skärpning Fru Borvén, nu blir det
 andra pannkakor. ;-)
 

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Tänk va tydligt det blir när man filmar sin träning, ett fantastiskt bra hjälpmedel till självhjälp. Kommer gå kalas för er oavsett talangtrupp eller inte. Ni kan ju köra en egen supertalangtrupp om inte annat. Kram o lycka till med fortsatt träning.

Sandra, Thyra, Lhine o Rhiva sa...

Äsch Matilda, nu är du väl petig :)