torsdag 6 september 2012

SURT MED EN 0:A

Dagens jaktprov bjöd på en större chock för mig. Vinna gjorde något som hon aldrig tidigare gjort och jag måste säg - trots att alla säger att det är så - att jag trodde aldrig det skulle hände.


Det började med att det blev lite strul med markägarna så vi var tvungna att köra vatten markeringarna först. Snabbt bort för att hämta henne i bilen och sedan in med en övertaggad hund. Första markeringe drev in under bryggan men trots att hon gick bort sig så löste hon uppgiften till slut. Andra markeringen spikade hon jättefint :-)

Sedan var det dax för vila igen eftersom att vi startade sist. Började med 2 landmarkeringar som inte var några problem och min nya plan med händerna på ryggen och vänta fungerade kanon vilket gav fina avlämningar också.

Sedan var det dax för söket som för dagen kallades "The Graveyard" då de flesta hundarna föll här. Det var inte så stort men rakt upp mot ett berg. Det började med att 2 änder kom in snabbt och fint och lämnades av i hand. Men sedan hände något märkligt, jag ser hur hon vindar upp nere vid vattnet och hon visar tydligt att hon hittat men går ifrån viltet, gissa vilket? TRUT så klart, lät henne fortsätta jobba men när hon gick förbi truten andra gången så bröt vi. Det märkliga var att hon ville knappt inte ta den när hon fick den på en markering??? Kan säg att Vinna har aldrig vägrat något vilt och jag fattar inte vad som hände.

Nu blir det nog inga fler prov för oss i år. Jag håller med domaren - och uppfödaren - att hon måste mogna lite. Jag tror vi kommer satsa allt krut på lydnaden nu i stället. Men den som lever får se...

1 kommentar:

Zandra, Lova o Lystra sa...

Aj så surt! :( Men ni är ju inte ensam med det problemet iaf.

De verkar som om det är många golden som har problem med trutar. Trut är det viltet som jag aldrig lyckats få Lystra att ta. Har iof inte försökt jätte mycket eller haft tillgång till det heller men iaf det verkar bli struligt.