tisdag 9 oktober 2012

SNART ONSDAG OCH SEDAN ÄR DET HELG, TJOHOOO!

Men trots att vi ser fram emot helgen och LJUS så¨man kan träna fartmoment och kedjor på riktigt så får vi ändå inse att vi är där vi är i mörkret och inomhus träning.
Har idag fortsatt nöta fjärr vilket går otroligt bra och det känns som att vi verkligen är på gång här, en vinters nötande så ska vi nog klara oss hyfsat...

När det gäller vittringen har jag fått en del tips men har några frågor. Vad har man för rör/burkar om man väljer den metoden som passar bra till detta?!? hur har ni gått tillväga?

Men så länge så fortsätter vi att träna på att hålla pinnen alldeles stilla vilket kan var nog så svårt men det går även här framåt. Känns faktiskt som att det mesta går framåt, härligt!

1 kommentar:

Catarina sa...

Angående burkbana så har jag haft lyxen att kunna använda de vi har på jobbet, men du är ju en händig kvinna och kan säkert snickra ihop egna ;) Våra är av typ pvc-rör, fastskruvade med nån form av vinkeljärn på typ en bit ladugårdsplywood. Oj, vad det lät som proffessionella byggtermer... :S Rören eller burkarna bör vara så höga och smala att hunden inte kan nå pinnen om den ligger däri.
Jag är dålig på att förklara hur jag tränat sen - det blir lätt en uppsats, kanske enklare att ta på telefon nån kväll. I korthet går det ut på att man först lär hunden att dutta ner nosen och lukta i rören, först bara ett sedan flera, när den luktar ner i röret med rätt pinne blir det klick/belöning. Jag har ända från start haft pinnar i alla rör, då jag vill att hunden ska koppla att det är min vittring som ger belöning, inte doften av trä. Av den anledningen har jag från start även haft pinnar som är invittrade av andra. Allt eftersom den blir säker i vad den ska göra flyttar jag runt rören, och hunden ska lugnt och metodiskt nosa i alla rör tills den kommer till rätt lukt. Jag har kört med koppel på hunden länge för att få det lugnt och kontrollerat. När det sitter säkert har jag först kört en sväng med burkbanan i början av passset, sen lagt ut pinnarna på golvet och kört på samma sätt, i koppel, och klickat/belönat när den kommer till rätt pinne. Då har jag tajmat så belöningen kommer innan han har gripit. När det känns stabilt har jag börjat tillåta gripanden. Men lugnt och sansat.
Ja, nu blev det en halv roman ändå men jag vet inte om du blev så mkt klokare? :)Finns säkert nån som kan förklara bättre än mig.