tisdag 19 juli 2011

ALLT SOM VANLIGT IGEN...

Då är man verkligen tillbaka i vardagen igen och rutiner och krav är tillbaka. Det känns dock inte så tungt eftersom att vi har lite små semestrar för oss framöver så det blir inte så långtråkigt på jobbet när man har något att se fram emot. Den stora fördelen är att även hundträningen har kommit igång - legat lite på is under semestern - och idag har vi fått till både lydnadspass och jaktpass med Zeke. Lilla Vinna fick också följa med till skogen för att se om visselpipan håller även i nya spännande miljöer. Måste säg att jag är riktigt nöjd med båda mina hundar efter idag.

Med Zeke körde vi i eftermiddags ett lydnadspass med fokus på fotgående, fjärr och rutan. Rutan och fjärren har vi inte kört på hur länge som helst men det fanns kvar. är supernöjd trots lite småmissar här och där men dessa bestod mest utav en alldels för taggad hund och det vet jag ju att om man bara får till det så kommer det bli kanon.



På jaktträningen började vi med 4 svåra - ja ni läste rätt - markeringar där nedslagsplatsen blev lite dold i en sluttning. Första markeringen sprang Zeke ut på i full fart men sedan blir det som Kajsa sa på lägret att hittar han inte den då - letar med ögonen - så går han bort sig. han litar inte tillräckligt mycket på att han markerat rätt och letar inte djupare då. Vi gjorde om och han hämtade hem den fint, det som imponerade mest var farten in, FULL FART! Markering nummer 2 och 3 var inga problem men den 4 kastade Martin på andra sidan en bäck. Här fick Zeke lite huvudbryderier och var vid ett tillfälle på väg in men jag skickade ut han igen på Yaaa och han sprang snabbt till rätt ställe men sedan stopp. Nu lät jag han hållas med tanken att om han lyckas så har han gjort ett kanonjobb och efter en liten stund så kom han i full fart in och lämnade i hand.

Söket hade vi lagt ut 7 dummies i och de första 3 kom in utan problem. Detta är en plats där vi varit tidigare och Zeke inte velat ta mark eftersom de utfodrat djuren med ensilage. Idag tyckte han fortfarande det var lite jobbigt men han kämpade sig igenom det och 2 till kom in. Den 6 dummiesen såg jag att han låg i och jobbade fint och hade vittring men hittade inte den - letar återigen med ögonen - så efter ett tag bestämde jag mig för att ta in han och skicka han på ett närsök i stället. Först gick han helt fel, tog in han och gjorde om. Rakt ut och sedan blåste jag söksignal. Han stannade upp och tittade på mig mycket fundersamt - har ju bara tränat detta på lägret - men kom snabbt på sig och plockade hem den 6:e och då bröt jag och skickade ut Martin och Loke istället.

Lilla vinna var tanken bara att testa hur bra visselpipan egentligen fungerar i nya miljöer och jag är mycket imponerad över denna lilla tös. Se själva...

2 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Vilken härlig reaktion på visselpipan. Verkar vara en lydig och lycklig hund i bästa bemärkelse. Kul att se.Lycka till med träningen.
Ulf

Lisbeth sa...

Härliga hundar.
Kan vi inte få se lite filmer från EllaPellas träning?