lördag 9 juli 2011

GÅRDAGENS WORKINGTEST

Nu äntligen kommer rapporten från gårdagens workingtest. Tiden räcker inte till och när man spenderar hela dagarna ute i skogen så blir det itne så mycket tid över till annat. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...
Vi fick startnummer 16 och gick i klass 1 = NKL

RUTA 1
En ruta med fokus på stadga och sedan en enkelmarkering. Man skulle gå fot över en stock och sedan fortsätta en bit fram. Under tiden du transporterade dig så kom det störning i form av en kastare som snurrade omkring med en dummies. Detta var inga problem för Zeke utan han gick fint. Fram till märket och sedan kom det skott plus en markering som landade ganska öppet, här kan man ju tycka att det skulle bli hur enkelt som helst. Men om man har en Zeke som tycker att "sååå lätt" så går han gärna och nosar lite innan han sonika går och hämtar dummiesen och precis så var det här. Men för övrigt var det bra bortsett från nosandet, dummies hem och lämnad i hand.

RUTA 2
Här i denna rutan var det närsök. Hade inga stora förhoppningar om detta då vi inte tränat det alls. MEN här förvånade han mig positivt måste jag säg. Han blev lite för djup men jobbade sig tillbaka och plockade hem dummisen utan problem och lämnar i hand = LYCKA

RUTA 3
Här var det enkelmarkering med skott. Den stora svårigheten här var att kastaren flyttade på sig. Började från ena änden och gick, på mitten kom skottet och kastet och sedan fick man inte skicka hunden förrän kastaren hade gått lika långt till och stod still. Här var jag helt hundra på att Zeke skulle markera kastaren - som dessutom var Hanna - och sticka dit, MEN INTE, klockren markering med tyvärr ganska dåligt tempo eftersom att vid detta laget började Zeke bli rejält trött utav den fruktansvärda värmen som var. Avslutet då?!? Jo tyvärr var han på väg till domaren så jag fick påminna han om var jag var och sedan lämnades det av i hand.

RUTA 4
Här var det en enkelmarkering ute på blankvatten kastad från båt. Igången var i sig ganska enkel men det växte ganska mycket gräs och näckrosor på väg ut till markeringen. För lilla Zeke som precis kommit på att man kan slita upp näckrosor skapade detta ett ganska stort problem för oss. Han gick fint ut på mitt kommando och markerade bra men efter 5 meter så vek han av och slet upp en näckros. Han kom av sig och var på väg in till mig vilket hade resulterat i en nolla men jag fick stopp på han precis vid landkanten och skickade ut han igen. Här visade han prov på vilken duktig markör han är för han simmade rakt ut och plockade hem den och lämnade av i hand, LYCKA!

RUTA 5
Detta var också en vattenstation där markeringen kastades från land ut i en liten vik full av näckrosor för oss i nybörjarklass. I öppenklassen så kastades markeringen bakom denna viken och hundarna skulle över där för att hämta hem den. Här hade jag gjort ett elementärt fel och låtit Zeke sitta och titta på öppenklasshundarna när de hämtade hem sina markeringar - har lärt mig att så gör man inte - springandes över denna sumpmark. När markeringen väl gick så missade Zeke tyvärr den och såg inte att den låg längst in bland näckrosorna och gick nog mer på vad han sett tidigare. Han kämpade länge ute på denna ö/sumpmark innnan jag till slut beslöt mig för att kalla hem honom och vår nolla var ett faktum.

I det stora  hela är jag mycket nöjd med min och Zekes prestation då förhållandena för oss inte var optimala. Värmen var outhärdlig, väntan lång och konflikterna mellan mig och Zeke om huruvida man får klia på fukteksem eller inte stora.Detta i kombination med mina nerver och ingen erfarenhet av WT så tycker jag att vi gjorde allt vi kunde. Jag är supernöjd och nu får vi se vid prisutdelningen om vi lyckas nå vårt mål som var 50 poäng.

Inga kommentarer: