torsdag 10 oktober 2013

ALL IN!

Idag så var det hårdträning för lilla råttan. Vi började med att lägga ut ett sök med 6 stora dummiesar och 4 små där jag verkligen gömde de i snår och ris för att tvinga fram att hon använde näsan. Sedan gick vi fot gående i drygt 4 kilometer vilket var mycket påfrestande för Vinna. Att inte få rusa runt som man vill i skogen utan att faktiskt gå fint vid sidan hela tiden hamnar nog inte på hennes tio i topp lista ;-)

Sedan var det dax för söket. De fem första kom in ganska snabbt och lätt 3 stora och 2 minis. Sedan hände något när hon var på väg in med dummie nummer 6. Drygt 3 meter framför mig så bara tvär släppte hon den och ryggade bakåt. hon hade sedan mycket svårt att ta sig över den fläcken och jag vet fortfarande inte varför. Vi tog några meter ut i söket och då var det inga problem efter ett tag, i början frågade hon några gånger men det släppte mer och mer.

Jag misstänker att det varit vildsvin där då hon reagerade så kraftigt som hon gjorde vilket hon inte brukar. Så det är något som vi tar med oss och lägger i minnesbanken. Hur som så kom alla tio in och jag var mycket nöjd med henne. Mer sökträning behövs och hon behöver verkligen lära sig att använda näsan mer än benen. Just nu är det 90% ben och 10 % näsa :-/

Inga kommentarer: