torsdag 31 oktober 2013

FACEBOOK!

Allt som oftast idag blir jag förundrad när jag läser inlägg, trådar och diskussioner på Facebook. Har folk missat att det är ett utav de största offentliga forumen som finns?
Man lägger ut sina statusuppdateringar konstant av i mitt tycke för att man vill visa omvärlden vad man gör och ibland faktiskt till och med för att skapa en debatt.

Oavsett anledningen till sina inlägg så måste man väl ändå förstå så mycket som att folk har möjligheten att tycka, kommentera från alla olika håll och de inte enbart med de kommentarer som man själv kanske hade önskat. Tyvärr känns det inte som att folk idag har förståelse för detta utan kan bli rent av stötta då man får en kommentar som kanske inte passar inom sin egen ram. Mitt tips till dessa är: Lägg inte ut sådant som ni inte vill ha kommenterat!

En annan tråkig sida som jag tycker har blivit mer och mer utav under senare tiden är när man hänger ut personer, klubbar domare etc. när man varit ute och tävlat och kanske inte är så nöjd med sina resultat. Man ska ju dock beakta att även om det är ett offentligt forum så gäller ju alla andra regler, lagar och riktlinjer ändå. Det är inte okej att hänga ut folk vid namn, detsamma gäller klubbar och domare. Skulle någon vilja anmäla så kan man faktiskt råka riktigt illa ut. Hur skulle du själv vilja ha det?

En annan kategori som man ofta stöter på är ju uppfödarna. Ja dessa uppfödare sen då... om man läser SKK:s grundregler för hur vi som uppfödare ska agera gentemot valpköpare och varandra så bli man nästan mörkrädd. Det kritiseras parningar offentligt, hängs ut hundar som i någons tycke inte är representativ för aveln och man hänger till och med ut kennelnamn. Detta står klart och tydligt att det är inte förenbart med SKK:s policy och kan faktiskt leda till tuffa konsekvenser som regestreringsförbud och i vissa starka fall till och med uteslutning.

Vart vill jag då komma med detta? Jo man måste ha förståelse för att Facebook är ett über stort forum som alla  kan ta del av, även de man inte vill. Sedan tycker jag att vi alla borde börja använda det på ett lite mer respektfullt sätt. Det är ju som sagt var ett forum där man ska kunna dela med sig av sin vardag, få tips på träning eller andra saker, man kan faktiskt få svar på det mesta på facebook. Det som det INTE är, är ett pajkastnings center där man kan kasta skit runt omkring sig hur som helst! Jag tycker vi alla borde ta oss en funderare på hur vi använder och brukar facebook och bete oss som vi själva hade velat bli bemötta, det hade blivit så mycket trevligare då tror jag.

Jag kan bara tala för mig själv men jag är trött på att läsa allt skitsnack och elaka saker på facebook så från och med nu kommer jag faktiskt plocka bort de på min vänlista som jag anser inte tillför något positivt. Jag vill fortsätta ha Facebook som det forum det är, där man kan få tips och råd, eller bara dela med sig till vänner och bekanta. Jag kommer ta ställning mot pajkastning på facebook!

Inga kommentarer: