tisdag 10 januari 2012

USCH! VAD VAR DET MED OSS IDAG?!?

Efter en lång dag på jobbet så var det äntligen dax för lite hundträning. Zeke skulle få göra vittringen med fokus på tugg och Vinna skulle helt enkelt få lära sig SITT
började med Zeke och skickade ut han 1 gång det gick fint, han letade på bra och kom in med rätt pinne UTAN tugg. Skickade ut han en gång till och då vet i f*n vad som hände. Helt plötsligt så blev det samma beteende som på tävling. 3 pinnar kom in varav ingen var rätt, tog bara de lugnt och försiktigt och skickade ut han igen. Här hände något igen för "leta" betydde helt plötsligt plats, suck! Efter mycket om och men så kom rätt pinne in och jag fick chansen att belöna han men vad i kattsingen hände?!? Står fortfarande som ett frågetecken, han som varit så säker den sista tiden och nu slog det helt slint.

Lilla råttan då?!? Inte för att hon inte kan sitt MEN sitt har en tendens att bli sitt/ligg/sitt/ligg med betoning på ligg. Idag hade jag bestämt mig för att vi skulle träna SITT. Det gick väl betydligt bättre för henne än för Zeke dock är det långt kvar. hon vill så himla mycket och kan inte riktigt hejda sig. Efter att ha nött sitt ett tag så testade vi även 1:ans apportering och här gör vi helt klart framsteg. Nu kan hon i alla fall nästan sitta still med den ;-)

Vad har vi lärt oss av detta då?!? hundarna förmodligen inte mycket men jag desto mer. Inte ge sig på petig detaljträning när man jobbat lång dag och är trött!
Nu ska jag lägga huvudet på kudden och göra upp en ny strategi inför morgondagen...

Inga kommentarer: