måndag 28 februari 2011

MYCKET GÅRDAGENS...

Känns som att det blir mycket gårdagens här på bloggen nu, tiden räcker inte till just nu och kroppen är trött. Men vi ska bättra oss!!! Igår var vi hemma hos Åsa för ett träningspass i lydnad och vilket pass det blev sedan. Zeke fick det riktigt jobbigt många gånger och en del tävlings beteenden kom faktiskt fram - första gången det hänt - bland annat på platsen.

Josse var snäll och svängde förbi innan hon skulle jobba - tack så mycket - så det skulle bli några hundar i platsen. Det var ju på nytt ställe och nya hundar för Zeke och det blev riktigt jobbigt för han. Skönt att man då har en coach som bara står och peppar en med det som är bra - hade nämligen väldigt svårt att se det själv - så man inte känner sig helt misslyckad.

Efter detta var det ingång på plan som gällde. här fick vi testa en helt ny grej och jag tror faktiskt att med mycket träning så kommer detta fungera kanon för mig och min lilla skit då vi verkligen behöver stärka VÅR bubbla.

Efter det körde vi en ruta och här var Åsa mycket nöjd med vad vår träning har gett så vi pillade faktiskt inte så mycket mer på det. Bara att fortsätta på samma vis som innan.

Nu kom vi då till våra "små" problem. Nosandet under läggande under gång. Då Zeke var helt splittrad av den nya miljön tänkte vi att dethär blir perfekt. Tror ni att han nosade?!? INTE en enda gång, men man får väl samtidigt vara glad för det.

Nästa problem har varit att han ligger så långt fram i framföringarna och i det fria följet. Här testade vi också en ny grej och jag tror faktiskt att det kommer kunna fungera bra. Man märkte snabbt skillnad på han och framför allt hur svårt det var att faktiskt behöva vara bakom. Tror det är viktigt för han att förstå att han inte behöver ligga där framme och dra på. En tanke som slog mig när vi kom hem var om han tävlar med mig?!? En tanke som jag nog ska fundera lite mer på, återkommer när jag tänkt färdigt ;-)

I det stora hela så var jag SUPERNÖJD och Zeke var SUPER TRÖTT och nu är det bara att träna vidare på allt så får vi se vad det leder till i framtiden. Den som lever får se...

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Gött tjejen! :)

Åsa sa...

För att inte tala om den fina träningen med inkallningen!!! Duktiga ni var!! Jag förstår att Zeke var helt slut efteråt!! Han var rätt trött här också jue!!! Det tar på krafterna att ta in miljö och träning... Lill-killen....