söndag 20 februari 2011

TRÄNA FÖR TÄVLING - TÄVLA FÖR TRÄNING

I vårt fall så blev gårdagens tävling det sistnämnda, tävla för träning. Efter tumult på platsen och 40 poäng bort så var det bara att tänka om. Pratade med Åsa och Hanna en hel del om upplägget och en plan utformades. Åsa tyckte helt klart att jag skulle se det som att jag betalt mina pengar för att få ett ypperligt träningspass med både nerver och domare, så med den inställningen äntrade vi plan.

Fria följet bestod utav en massa Dk men det spelar ingen roll, planen var att jobba mycket med han i vändningar etc så att han ska känna att det som gäller på träning gäller också på tävling. Jag kände att det blev ett bra resultat i det stora hela. Guldkornet i momentet, arbetet invid väggen.

Läggande under gång är ju inte så mycket att säga om egentligen, han lägger sig, fixar poängavdrag genom att nosa lite när jag kommer tillbaka men för övrigt inte så mycket att säga. Guldkornet i momentet, stabil.

Inkallningen med ställande var den längsta jag varit med om. Kan lova att vi har aldrig tränat på så långa avstånd tidigare. Att se denna raket komma i 200 knyck och sedan försöka få stopp på han är inte lätt. Med ett Dk fick jag stopp på han tillslut vilket också var mitt mål. Guldkornet i momentet, sista streckans fart.

Rutan vet jag inte vad som hände på. Här fick jag helt hjärnsläpp och kan inte lasta Zeke alls för den nollan. Jag skickade han och han stack ut och av någon anledning fick jag för mig att han skulle vika av och säger stå innan han är i rutan. Han stannar jättefint och tittar mycket förvånat på mig då han aldrig han in i rutan. Guldkornet i momentet, han gör som jag säger.

Apporteringen gick mycket bättre än förra gången. Planen var att köra som träning att jag kör bussropet ute för att få bort dödandet av apporten. Såååå bra det blev, inget slarv i gripandet alls och full fart. tyvärr så blev det lite strul i avslutet sedan men det spelar ingen roll. Guldkornet i momentet, Gripandet

Hopp över hinder var bara ett enda strul. Det var otroligt mycket störning från de hundarna som stod utanför och väntade på sin tur, det skälldes en hel del och för min lilla okoncentrerade skit så klarade han inte det. Precis när jag säger sitt på andra sidan hindret så skäller de till utanför och Zeke tappar fokus. Han var på väg att springa jämte hindret på tillbaka vägen men jag stoppade han och satte han på andra sidan hindret. min tanke var att han skulle hoppa tillbaka i alla fall, men TL tyckte något annat. Dessutom gick domaren och sa till de utanför men det var ju redan försent för oss. Guldkornet i momentet, han fick inte möjlighet att springa vid sidan.

Fjärren var samma sak egentligen. Zeke missar mitt första sitt då han blir störd men sedan gör han kanonfina skiften. På vägen tillbaka sa jag ligg en gång till eftersom att han satt sig upp själv tidigare. Guldkornet i momentet, fin fina skiften.

Mitt guldkorn för dagen är att jag hade en plan och stod fast vid den. Tror aldrig att jag hade gjort så här för några månader sedan men tack vare Åsa så kände jag att det här kommer bli bra. Det är som hon sa i bilen på vägen hem att detta är ju egentligen bara en transport och då tänkte jag få ut så mycket som möjligt utav det.

Jag är stolt över både mig och Zeke efter gårdagens tävling som på pappret kanske inte ser mycket ut för världen, men jag vet att vi hade en plan och det räcker...

5 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Ni var SUPERDUKTIGA!

Åsa sa...

Ni var kalasduktiga och presterade på ett sätt över er förmåga!!

Stolt coach ;)

Jeanette sa...

Rätt inställning! Fan det är 150 spänn! ;)
Det var så jag fick min IPO2:a, jag var för snål för att göra en etta till så jag gick ut och kollade av hur mycket som behövdes för att klara en tvåa. Vips så hade vi klarat den för att vår inställning var prestigelös :)

Kram

Lena sa...

En sak som vi är dåliga på (de flesta inte alla :)) är att när ett moment "skiter sej", lämna det bakom sej och fokusera o ha rätt attityd mot hunden (inte vara ledsen, sur eller arg). DET är svårt men något vi fyrbenta måste lära oss :))!!!
Rätt inställning tycker jag också som du gjorde!!! Nästa tävling kommer att gå super!

Tini sa...

Sjukt bra tänkt:)..Ni är sååå jäkla duktiga