måndag 24 oktober 2011

DAGENS UTVÄRDERING

Platsläggning:
Fokus på en lugn och samladhund väl medveten om vad han gör där.
tanke - göra en väldigt tävlingslik plats.

Låg lugnt och tryggt på ny plats med nya hundar, känns skönt!

Fritt följ:
Fokus på kontakt och position. Titta på vändningar på stället.

tanke - belöna och skapa en positiv känsla. Försöka hålla en rak och snygg position i vändningarna.
Gick mycket bättre idag, är lite väl taggad men det går snabbt att fixa till. Vändningarna tycker jag blev lite "skuttiga" så här ska jag fokusera på lite lugnar tempo och mer precision.

Fjärr:
Fokus på uppsittanden.
tanke - belöna med boll, akta mig för att bli statisk.
Här gick jag tyvärr lite ifrån ursprungsplanen men kom på mig och avslutade med att belöna tryck i uppsättandet.

Inkallning med stå:
Fokus: På ställandet, och fokus på mig vid lämnandet. Ska inte finnas något annat än mig.
tanke:Bollbelöna hela skiten :-) Nej seriöst men belöna upp förväntan vid lämnandet. Även vara hård med att selektera bort de ställandena som är dåliga.
Här la vi idag fokus på ställandet. Ska lägga allt krut på att jobba bort DK och jag har nu bestämt mig för att ha röstkommando. Ställandet i sig var helt Ok men kan fortfarande bli mycket mycket bättre.

Apportering:
Fokus : På gripandet och avlämnandet.
tanke: belöna gripanden som tidigare. Men även låta han hålla apporten i munnen en stund utan att "rulla" Först då belönar jag. Lite hålla fast övningar med.
Kommer omtag när han inte griper ordentligt. Vi fick till en hel del fina gripanden men jag vill att ALLA ska vara fina. Avslutade med att han fick hålla och gå med apporten och det gick jättefint.

Inga kommentarer: