tisdag 4 oktober 2011

PÅ JAKT EFTER LJUS

Då tiden rann iväg för oss idag så trodde jag inte det skulle bli någon träning. Men attans för den som ger sig. Jag och Jonna begav oss ut i mörkret i Getinge för att hitta en plats som var belyst. Till slut hittade vi en parkering som fick duga men jag kan väl säg att lite mer ljus hade inte skadat ,-) Film kvalitén blev också därefter, mörkt, blåsigt och liten Jonna som försöker filma och agera TL samtidigt - inte helt lätt!

Fritt Följ:
Fokus på ögonkontakt
tanke - att inte släppa igenom längre kontaktsläpp utan full fokus
Då tiden blev begränsad så valde jag att inte köra detta.
Rutan:
Måste få tillbaka vår trygghet i momentet igen, ska inte finnas några tvivel där ute.
tanke - lägga dragning åt vänster och testa och se om det blir någon skillnad med/utan band, för att se om det är det som är problemet.
Fungerade bättre idag. Lite tendenser åt höger finns men tror verkligen på att det är att fortsätta att motivera upp vänster i stället. För övrigt även detta lyckat då det inte kom ett enda Ligg.


Inkallning med stå:
Fokus på ordförståelse och engagemang. Öka säkerheten i stå.
tanke - Köra stå övningar utanför inkallningen för att få tillbaka ordförståelsen. Ska även testa om det blir någon skillnad med handtecken/röstkommando. Vid korrekta stå kommer jag belöna det mesta men inget annat än stå räknas.
Här fick vi lägga in lite stadge träning också då han fortsatte att tjuva på kommenderingarna. MEN efter att ha belönat upp stadgan några gånger så gick det fint. Testade både handtecken och röstkommando och kommer nog hålla fast vid mitt röstkommande men då och då stärka upp drivet bak med boll. Är dock supernöjd idag, INTE ETT ENDA ligg :-)
 
 
Apporteringen:
Jobba på förberedelse och snygga gripande.
tanke - träna som vi gjort tidigare men också utmana han lite så att han verkligen tänker "håll fast" vilket kanske ska kunna förekomma sådana problem som vi fick igår.
Här blev det en hel del stadge träning med då TL är väldigt rolig att lyda. Själva apporteringen i sig gick mycket bättre även den och här är jag verkligen säker på att jobba vidare som jag gjort så får vi se vart det leder. Kommer även fortsätta att nöta förberedelse...

Fjärr:
Skifte ligg, INGET hakan i backen
tanke - Att belöna blixtsnabbt innan hakan åker ner för att sedan öka kriterierna ganska snabbt. Han KAN ligg det är bara det att han kör plats mest hela tiden nu. Alternativ två är att säkra upp sättanden från hakan i backen.
Här kommer jag få köra på alternativ två. Han är fortfarande så het på att lägga ner hakan i backen trots att jag belönat vanliga ligg så jag msåte säkra upp här. Det fungerade för övrigt okej även från "plats" position.

Inga kommentarer: