tisdag 18 oktober 2011

UTVÄRDERING

Platsläggning:
Fokus på en samlad och fokuserad hund väl medveten om vad han gör där.
tanke - samma som tidigare, försöka dra upp han för att kunna förklara för han att det är mycket bättre och dessutom väldigt viktigt att man ligger kvar oavsett om blixten skulle slå ner. Men även gå in och göra en mycket tävlingslik plats.
Låg jämte ny hund idag och Zeke låg hur stabilt som helst vilket ju känns lovande inför framtiden. Bara att fortsätta så här...
Budföring:
Fokus på att få han att springa från mottagaren till mig.
tanke - Kalla på han och ge mycket beröm när han är på rätt väg.

Fanns inte utrymme eller folk till detta.

Fritt följ:
Fokus på vänstersvängar då han har en tendens att komma långt fram i dessa och de blir då svåra att kontrollera. Även trycka på positionen.
tanke - belöna och försöka belöna bak han för att inte glida fram. Kommer då även få vänstersvängarna lite på köpet, hoppas jag.

Gick riktigt bra idag. Lite långt fram ibland men betydligt bättre. Ska fortsätta jobba på VÄNSTER dock.
Länk:
Fritt följ - fjärr - apportering - inkallning med stå
tanke - belöna ett riktigt bra ställande. Reservplanen om det inte håller är att köra ett uthopp och belöna sättandet.
Är supernöjd med min länk. Gick mycket bättre än jag kunde tro och kunde belöna på ställandet och behövde inte använda reservplanen. :-)

1 kommentar:

Susanne och Pebbels sa...

Tassar tillbaka och kikar in på din sida :)

Tänkte på det där med vänstersvängar som du skrev om. Vi hade problem med vä svängar, Pebb hade en tendens att alltid komma för långt fram.

Till slut kom jag på vad det var; jag sköt fram min vä axel när jag vände upp och då följde hon efter. Så nu skjuter jag den nästan lite bakåt och då sitter/vänder hon upp perfekt.

Men så har jag lite problem när det kommer till det här med att gå ordentligt i fria följet också ;P


/Susanne