onsdag 21 mars 2012

ALLA HJÄLPER ÄR BRA

Denna bok ska bli en ny del i vår strategi när det gäller Jonna och hennes problem. Vi kommer ta till alla hjälper vi kan för att få henne att lyckas och känna sig värdefull i sin tillvaro.

Detta får ju tankarna att även kasta sig in i hundtränings debatten - jag vet - som så många andra. Själv vill jag i alla fall tro att jag tränar utifrån ett positivt tänk, det är i alla fall min avsikt. Däremot är jag väldigt rädd för att använda hjälper i min träning. Argumentet är ju då att de ska ju jobbas bort och då är det bättre utan. Det jag glömmer bort då är ju attityd och självförtroende.

Precis som i Jonnas fall när man lägger in hjälper måste det ju vara även med hundarna. Självklart är det ett tydligt stöd i början men efterhand att säkerheten ökar då de lyckas så kan man också minska på hjälpen och till slut ta bort den helt. Visst det tar säkert mycket längre tid men du har ju ett positivt barn/hund som kämpar på och är inte rädda för att
Misslyckas då det ju inte gör något...

Säger bara " same on me" In medel hjälper och positivare attityd =)

1 kommentar:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Den bästa hjälp ni kan ge är att ni bryr er som ni gör. Lycka till också med allt ni tar er för.
Ulf