onsdag 7 mars 2012

SLÄPP FÅNGARNA LOSS...

Då har Jonna avslutat sin 3:e dag här inne på BUP och jag har avslutat min första. Det är helt sjukt hur trött man blir och jag kände redan när klockan var 7 att jag hade lust att krypa ner i sängen. Mycket ska hinnas med och mycket mat - perfekt för min figur, not! - ska intagas samtidigt som man ska hinna andas.

Jonnas dag började med skola och hon ville fortfarande inte var själv med fröken. Jag var med henne vilket ju i och för sig var bra för då fick jag ju se hur de arbetade med. Man märker tydligt på Jonna att detta är INTE ett sätt som passar henne. Hon blir väldigt tryckt utav att fröken passar på henne hela tiden och hon är väldigt dämpad. Andra passet fick hon vara där själv för hon  behöver det men det är ju absolut inget hon föredrar. Jag blir inte riktigt klok på vad det är som gör att hon blir så dämpad då fröken E är en helt fantastiskt positiv människa. Kanske är det just det och att det blir jobbigt för Jonna då hon just nu är den enda eleven så finns där ju inget utrymme för att sväva iväg i egna tankar.

Under tiden Jonna hade sin eftermiddags aktivitet som idag bestod utav att de skulle titta på en film så hade jag ett långt samtal med Jonnas läkare. Vilken fantastisk människa! Äntligen en läkare som förstår vår problematik och faktiskt ser det som ett problem. Hon peppade och förklarade och man kände sig verkligen mycket mer positiv efter detta. Hon tycker att Jonna är en "typisk" ADHD tjej. När jag förklarade att alla i  många år sagt att det är vi som bara tror massa så svarade hon bara med att en vanlig lekman ser inte det på samma sätt. De som jobbar med det ser så typiska drag att det finns ingen tvivlan. Hon var dessutom mycket hoppfull att Jonna ska få det bra och kunna leva ett hyfsat normalt liv man måste bara hitta hennes väg.

Efter mycket intryck så släppte de ÄNTLIGEN fångarna lösa. Ja det känns faktiskt som man är fånge då allt är låst - kul för mig som är rökare - och man måste be om lov för minsta lilla grej. Jag är glad att man har toa på rummet så man slipper fråga om lov om det ;-)


Jonna och jag tog en sväng ner på stan för lite shopping. Shoppingen blev det inte så mycket av men lite Te och en del småplock blev inköpta men framför allt fick vi komma iväg själva en stund vilket var mycket uppskattat och Jonna sken som en sol. Kvällen avslutades med lite pussel och mingel med de andra barnen som är här. Lite kul att se att Jonna är så stolt över att ha sin mamma med hon ler stort när hon presenterar mig för alla hon lärt känna, värmer i hjärtat.

Nu laddar vi om inför imorgon och Jonna speciellt så snälla Philippa har lovat att ta med sig Våga in hit så Jonna och hon kan få härja lite. Jonna ser verkligen fram emot detta och det lär nog vara en mycket glad tös som tar emot henne. Nu blir det natten... eller kanske inte men sängen i alla fall. God Natt på er där ute!

1 kommentar:

Gittan sa...

Låter kanon att ni fått en sådan bra läkare:) och så härligt att hon skall få gosa med Våga idag, det behöver hon få rå om sin egna hund:)

Gittan