måndag 30 maj 2011

VAD HÄNDE?

Då har man ägnat alldeles för mycket tid att försöka analysera vad FAN som hände rent ut sagt. Det kändes som att det inte var min hund som var med inne på plan. En nonchalant tonåring med på tok för mycket attityd äntrade planen för att göra vår första platsläggning på länge. Han har legat så bra och tryggt nu så jag var inte speciellt bekymrad faktiskt.
Men det skulle man nog varit.
Problemet började direkt när han vägrade lägga ner hakan i backen trots ett kraftigt DK från min sida. Utan att överdriva tror jag att vi han gå max 10 meter innan han var uppe och flirtade med tösen bredvid - skulle kunna strypa han - när jag sedan kommenderade han till att ligga så tittade han på mig precis som att "vem är du?" På vägen ut från plan försökte han dessutom pinka in lite revir med, så vi kan väl säg att vi inte var riktigt överens.

Resten utav programmet körde Zeke helt på sina egna villkor, han brydde sig inte för fem öre om att vi var där tillsammans. Han nosade hej vilt till och med under tiden han sprang på inkallningen, utförde de moment han ville, struntade i resten och tjuvade på det som han tyckte var kul. Kan inte med ord beskriva hur otroligt besviken jag var efter detta. Det var INTE min hund på plan idag och jag kan inte fatta vad som hände. Har aldrig tidigare fått så taskigt beteende från hans sida och jag försökte ändå påpeka för han att vi faktiskt var 2 på plan men ICKE.

Idag var jag inte alls sugen på att träna utan har mest suttit och funderat på vad som hände, hur ska man gör a för att det inte ska hända igen och framför allt hur ska jag träna?!? Efter att ha varit omotiverad mest hela tiden tog vi en runda i skogen och när vi kom hem så kom faktiskt suget lite och vi gick ut och körde ett kort pass.

Började med att köra lite fritt följ bara raksträckor där jag måste motivera upp han trots att inget händer, han gick skitfint! Efter det lade vi plats där jag hade lång transport från han och gick och gömde mig bakom en bil. Han låg 4 minuter klockrent med haken i backen och rörde inte en fena - vad är då problemet? - hur snyggt som helst. hur ska man då få rätt med detta eftersom att på träning ligger han som ett ljus?!? - tips mottages gladeligen - Är han så här så kommer jag inte vilja ta med han till Norge, kan han inte ens ligga plats så har vi inte där och göra.
Fortsatte med läggande under gång som han också nollade - ??? - och fick samma beteende idag att han ställde sig istället. Men vi gjorde om, och om, och om och efter mycket om och men så fick vi till bra läggande igen så nu måste vi även ta tag i detta, suck!

Jag ska i alla fall försöka lägga gårdagen bakom mig då det faktiskt inte är något jag vill minnas alls. Hade en teori om att låta någon annan starta han bara för att se om det hänger på mig och mina nerver men jag vet inte...

Satt och pratade med Åsa och diskuterade om det fanns något guldkorn över huvudtaget. Kan bara säg att jag älskar hennes kommentar "Jo, han nosade ju snabbt i allafall" Oslagbart! Ha, Ha tur man kan se humorn idet. :-)

1 kommentar:

Karin FK sa...

Fy vad trist att det blev så! :(
På´t igen, du kommer att lösa detta, helt säkert!!