söndag 9 oktober 2011

MÖRAD FLÄSKFILÉ À LA BORVÉN

Precis som rubriken lyder, så känner jag mig. Är helt slut i både huvud och kropp efter denna dagen MEN mycket nöjd och glad. Har fått med mig så otroligt mycket matnyttigt och kommit till insikt med många saker också. Två utav många viktiga saker var att vi tränar på tok för lätt, Zeke kan mycket bättre och måste lära sig att det ibland inte är helt lätt. Den andra saken var att när man går ut på jakt då jobbar man! Då kan man inte skutta omkring som om man är på Liseberg och det är skitkul hela tiden. Man måste vara fokuserad nogrann och uthållig.

För Zeke är ju detta ett bekymmer då han ser hela livet som en fest både i skogen och på lydnadsplan. Ibland tycker jag det är helt okej OM man fortfarande sköter sina uppgifter. Börjar man tramsa, göra dumheter då är det INTE okej.

Nu har vi massor att ta tag i och då framför allt när det gäller vem det är som för vem. För idag - har hört från många håll nu - så är det tydligen Zeke som sätter ribban för vad han och jag ska göra och detta måste ändras. Nu blir det lite ledarskap här framöver där jag verkligen ska försöka ta kontroll över Zeke - inte alltid lätt - samtidigt som jag vill behålla glädjen hos han.

Nog med negativitet! Träningsmässigt så imponerade han stort på mig i vissa lägen, mindre i andra. Det jag kommer komma ihåg mest är när vi skulle göra markeringar. Susanne visade var vi skulle stå och vart markeringen skulle komma. Zeke skulle ta sig rakt igenom ett el stängsel - givetvis var inte elen på - över en mur och vidare in en bit för att hitta markeringen. Jag sa på direkten - have more faith i din hund - att det kommer han aldrig klara och Susanne menade på att det gör han visst.
Markeringen gick och Zeke var fullt fokuserad och dundrade på mitt kommando rakt ut och jag svär att det var inga tveksamheter om att han skulle förbi stängslet, Lycka!

Nu ska vi fortsätta jobba med de tipsen som vi fick av Susanne så får vi se vart det bär hän...
Här kommer lite bilder från dagen, måste säg att Focus är ju helt underbar :-)









Inga kommentarer: