tisdag 11 oktober 2011

OMVÄND PEDAGOGIK....

När man lär in platsliggning inför Lydnadsklasserna så har jag alltid byggt min träning på att hunden ska bli trygg i platsen och ligga lugnt och samlat. Zeke har varit kanon duktig på det när vi tränar och är fullt medveten om vad det hela går ut på. När vi tog oss igenom Lydnadsklass 1 så gick det bra och jag kände mig väldigt trygg i detta moment.

När vi sedan skulle ut i tvåan så hände något. På vår första LK2 tävling blev Zeke attackerad utanför ridhuset innan vi kom in och skulle sedan dessutom smala ihop sig och ligga jämte denna hunden. Både jag och Zeke blev stressade utav detta - skulle med facit i hand brutit redan där - och platsen blev en jobbig sekvens för oss. Det blev strul vid nedläggandet och Zeke var allmänt ofokuserad och efter att vi hade gått iväg så hade han börjat nosa och promenerade senare iväg - utan att domaren bröt - och vandrade omkring ganska länge. Efter detta har vår plats aldrig blivit sig lik igen. På träning så ligger Zeke som ett ljus men så fort det blir tävling så går han upp och allt som oftast så springer han och leker.

För att lösa detta har jag testat en mängd olika tränings sätt. Vi har jobbat med förväntan på mig - haft leksak/godis som han fått springa till vid frisignal - Vi har jobbat med extern belöning. Det senaste vi gjorde nu var att träna ner "hakan i backen" då jag tänkte att om han har en uppgift så kommer han fokusera på detta. INGET utav detta har fungerat och nu har jag tänkt om igen!

Jag VET att det kanske inte är enligt skolboken men vad fasen ska man göra när man testat allt annat. Då Zeke ENDAST har gått upp på tävling så har jag ju heller aldrig haft möjligheten att förklara för han att man gör inte så utan han har ju hela tiden fått belöning - självbelönar genom att springa - för sitt beteende. Vad är då planen?

De flesta människor tränar ju att hunden ska ligga, JAG kommer träna så att hunden ska UPP. Jag måste få upp han på träning så att jag kan förklara för han att man gör inte så.

Sagt och gjort så var det så träningen såg ut ikväll med mycket lyckat resultat. Zeke gick upp 3 gånger och jag förklarade för han 1 gång och mina hjälp figuranter två gånger - Tack Karin, Mikael, Sebastian och Jessica - och sedan lades han bara tillbaka där han skulle legat. Efter detta kändes han mycket fokuserad på sin uppgift och även mig och på torsdag ska vi göra samma sak så får vi se vad som händer.

Jag vet att det kanske inte är estetiskt korrekt att göra så här men när man testat allt annat måste man gå utanför sina egna ramar och våga chansa, jag chansar nu! Får se om det bär eller brister....

3 kommentarer:

Hanna aka Lilla My sa...

Bra jobbat! Jag tror på er.

Jeanette sa...

Klockrent säger jag! FUnkar det inte till 110 % så är det ju bara att göra om och göra rätt ;)

Kram

carro sa...

smart tycker jag att det låter :)