torsdag 15 mars 2012

MAN KAN INTE BROMSA SIG UR EN UPPFÖRSBACKE!

Ibland måste man ändå säg att min stora idol Sally Santesson ändå har rätt eller?!? Inte alltid men ibland. Våran tid på BUP fortsätter framåt och snart har vi avslutat vecka 2. Denna veckan summerar jag med blandade känslor då jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på. I denna kartläggningen har det nu framkommit att Jonna förmodligen även har en typ av autism. Framför allt syftar de på sättet att kommunicera och att kunna ta till sig information. De som har träffat Jonna vet att hon har inga som helst problem med att prata och gör det bra MEN den stora frågan nu är hur mycket förstår hon av det vi säger.

Många saker börjar falla på plats och det är ju faktiskt ganska skrämmande om det är så att hon faktiskt inte förstår vad det är vi menar när vi ger henne instruktioner mm. Exempel är ju ironi där hon har svårt att särskilja vad som är skämt eller på allvar, andra saker kan vara när man ger en instruktion typ "Du får inte gå ut utan att säga till först" När hon sedan gått ut så har vi ju tyckt att hon struntar i att lyssna på oss när det kanske i själva verket är så att hon inte förstår varför hon inte skulle kunna gå ut. Ett annat exempel är om man frågar "Hur tänkte du nu?" Då får man inget svar för det är för abstrakt för henne att beskriva.

Nu hoppas vi bara att vi ska kunna reda ut detta och att hitta sätt att kommunicera på och verktyg att jobba med så att det blir så bra som möjligt för Jonna. Jonna är ju min pärla och är en fantastisk tjej som verkligen förtjänar bara det bästa och det har vi inte kunnat ge henne. Nu försöker vi och jag hoppas att vi kommer kunna göra bättre för henne i framtiden...

När det känns motigt ibland brukar jag njuta av fröken Sally! Kan bara rekommendera det, mycket svårt att inte dra på smilbanden :-)

1 kommentar:

Sara och Lhyra sa...

Med kunskap kommer man långt.
Håller mina tummar för att ni ska hitta den bästa lösningen för Jonna.

Kram på er.