tisdag 27 mars 2012

SÄKER INTE KORREKT MEN NÖDVÄNDIGT!

För ett tag sedan efter att ha lyssnat på reklam på radion från SMS GULD så bestämde vi oss för att skicka in lite guld vi hade. Hade hört från andra att det var ju såååå smidigt och praktiskt. Glömde dock bort den lilla detaljen att kolla upp var de hade skicka  sitt.

Hur som helst så beställde vi vår påse och det ar inget konstigt med det. Guldet skickades som rekommenderat brev och var försäkrat under hela förloppet. Vi hade vägt det hemma och det vägde cirka 9 gram vilket skulle innebära att vi skulle få cirka 2000 kronor för det.

På deras hemsida stod det att man skulle ha pengarna inom 2-4 bankdagar från det att de värderat det och det ska vara säkert och bra. Först fick vi en värdering på 727 kronor - mycket märkligt enligt oss - som kändes lite men vi tänkte att det kanske inte var 18 karat. Men när jag började räkna på det så fick vi inte ihop summan med vikten. Jag mailade då till de och bad att få en specifikation på värderingen. Strax efter det kom det ett nytt SMS där det stod att guldet helt plötsligt vara värt 1600 kronor. Så bara för att man opponerade sig så steg priset mer än det dubbla. Här skulle man nog börjat ana oråd.

Detta var i slutet på februari och efter 2 veckor hade jag fortfarande inte sett röken utav några pengar. Mailade de igen och frågade var pengarna var och de svarade snabbt med att jag skulle ha de senast fredagen. Fredagen kom och pengarna syntes inte till. Började vid det här laget bli ganska så irriterad. Ringde upp de och efter detta startade en daglig kamp där de bedyrade varje dag att pengarna var på väg och att jag skulle bara avvakta.

Efter drygt en vecka så blev jag om möjligt ännu mer förbannade och de svarade då med att jag hade missuppfattat, hade inte koll på mitt konto, att jag fanns inte kvar i systemet, redan fått pengar för länge sedan. Dessutom var de fruktansvärt otrevliga och inte alls speciellt serviceminded.

Vi började nu förstå att det var något skumt och gogglade runt lite i cyber space. Hittade snabbt massor med inlägg där folk var missnöjda och kände sig lurade. En del hade fått sina pengar en del inte. Några hade polisanmält och del hotat med det och sedan SMS guld fått reda på det så fanns pengarna snabbt på kontot. Efter att ha läst detta så skrev jag ett mail till både kundtjänst och deras VD där jag förklarade vad som hade hänt och påpekade för de att om jag inte fick mina pengar innan fredag så skulle jag polisanmäla de och gå till media - vilket jag hade gjort - för att sprida hur de behandlar sina så kallade kunder.

Idag blev jag uppringd på jobbet av en kvinnan från kundtjänst som upplyste mig om att hon läst mitt mail och undrade bara var vi stod - Hallå??? - i ärendet. Hon frågade sedan om jag kollat mitt konto vilket jag upplyste henne om att jag gjort flertal gånger under hela förmiddagen. Hon sade då att jag skulle kolla NU. Gick in och kollade och HOPPSAN helt plötsligt fanns pengarna där. Passade på att upplysa henne om att hon nog själv skulle googla lite för att se vilken bra PR deras företag får av sådant här och sedan tackade jag för mig.

Vi fick förvisso våra pengar efter en dryg månad MEN jag vill bara upplysa er all om detta och gör inte samma misstag som vi!

2 kommentarer:

Linn sa...

Usch då, tror det är bäst att åka till en guldhandlare direkt då i framtiden. Bra att du kan stå på dig och löste det hela!

Anonym sa...

Hej där! Tur att det löste sej. Finns en del filurer bakom det där företaget kan jag säga.... Här är man åter i vardagen och mycket hundträning har det inte blivit sen man kom hem - om man undantar ett pass i inomhushall i Knivsta. Den var helt OK men luktade ganska mycket gris efter svinen som huserat där innan det blev träningshall. Kul att se den raske Zeke i AH-hallen! Hälsn Eva Th och de skäggiga två