torsdag 10 november 2011

DAGENS TRÄNINGSUPPLÄGG

Idag är första dagen på länge som jag känt att jag kört lite fast. Vet inte riktigt var jag ska börja, detaljträna eller länka? Vad ska jag länka? Vilka detaljer brister? Kanske är det för att jag blivit så himla kritisk att jag känner att det är detaljer som brister överallt och inte riktigt vet var jag ska börja. Idag ska jag nog försöka tänka lite annorlunda så får vi se vad det ger...

Länk 1:
Fokus: Plats - ingång på plan - Fritt följ start

Tanke: Då vi haft lite problem i starterna och spänningar i fria följet på tävling tänker jag att här motivera upp kontakten i startet. Det räcker med kontakt vid ett steg så kommer jag belöna. Reservplanen är att köra en snabb halt och belöna den starten.

Länk 2:
Fokus: Läggande under gång - inkallning med stå - apportering - rutan
Tanke: Vill förstärka han vid rutan så att vi får tillbaka vår gamla trygghet i detta momentet. Vill att han ska känna att det är rätt

Detaljträning:
Fokus: Detaljträna de brister som visar sig i länkarna och stärka hans självförtroende genom enkla övningar där han har chans att lyckas. Göra som Anders sa: Börja enkelt, försvåra och avsluta enkelt med hundens självförtroende på topp. Vad som kommer detaljtränas får ni alltså då reda på senare.

Inga kommentarer: