fredag 25 november 2011

UTVÖRDERING

DEt blev sent igår då medlemsmötet drog ut på tiden. Men oj vad mycket bra saker som kom upp. häftigt vore om allt gick i lås för då kan jag säg att det händer grejer i Oskarström.

När det gäller Zekes träning så är han ju bara helt underbar nu att träna. Han är motiverad, taggad och lite halv galen vilket ju jag gillar. Vi är supernöjda med dagens pass och ser fram emot söndagen. Oavsett om spåret skiter sig så vill jag visa att vi kan köra ett fint lydnadsprogram.

Budföring:
Fokus: Göra det så tävlingslikt som möjligt
Tanke: Förstärka att det är kul att komma tillbaka och köra med olika mottagare.
Full fart, måste dock verkligen be mottageren att vara tydlig så det inte blir massa trams där borta.
  
Hopp Apport:
Fokus: På gripandet och omtagen.Tanke: Belöna gripandet för sig som vi gjort tidigare, med hög motivation in mot belöning. Träna "hålla" fast apporten fint och belöna det med godis - lugn belöning.

Idag hade han fina gripande vid hopp apport och faktiskt inte ett enda omtag, så det tar sig :-)
 
Metallen:
Fokus: På gripandet
Tanke: Leka fram ett kvickt gripande då Zeke inte är helt övertygad om att metallen är hans bäste vän.

Har blivit bättre men fortfarande en viss tvekan vid gripandet och här får vi lägga mycket krut, dock ingen fel på farten.
  
Fjärren:
Fokus Försöka få till stå/sitt skiftet även ute
Tanke: Jobba på precis som vi gjort inomhus på nära avstånd med belöning bakom.

Gick över förväntan och man märker att Zeke börjar få till det nu. körde även sitt/stå/ligg på fullt avstånd och han gjorde det så fint så jag nästan blev lite rörd.
  
Länk: - Fritt följ - sättande u gång - hopp apport -
Fokus: Tanke att belöna gripandet i apporteringen.
Reservplanen är att köra ett nedläggande på fjärren och belöna det
Valde dock ett litet DK på sättandet men det var en bra länk enligt mig och jag kunde verkligen belöna det jag tänkt. Hade dock lite problem med att han blev vid på stegförflyttningar åt vänster.
  
Detaljträning:
Fokus: Detaljträna de brister som visar sig i länkarna och stärka hans självförtroende genom enkla övningar där han har chans att lyckas.

Vi körde korta stegförflyttningar framför spegeln med mycket belöning.

Inga kommentarer: